Thursday 15 May 2014

Awan pun Mengerti

Sukakah melihat awan? Dulu-dulu, ketika masih kecil, suka sangat melihat awan. Tidak tahu kenapa. Barangkali, awan berbentuk dinamik. Sering berarak sambil berubah bentuk. Kadang-kadang, ia sangat melekakan. Pernah juga berlumba-lumba mencari bentuk-bentuk di awan. Ada berupa penyu, ada berupa ikan, ada berupa rasaksa yang menakutkan. Tapi, ada satu bentuk awan yang masih saya kenang sehingga ke hari ini. Teringin juga untuk melihat semula. Sudah tentu ia seperti tidak mungkin berulang. Awan itu terbentuk ketika kami dalam perjalanan ke arah selatan. Tiba-tiba terperasan bahawa awan-awan di langit membentuk satu pemandangan persekitaran pantai yang pernah di lihat di alam nyata. Cantiknya. Takjubnya. Sehingga kini masih terkenang-kenang.

Ketika seorang sahabat menunaikan haji beberapa tahun lalu, beliau berkesempatan melihat gumpalan awan yang membentuk Allah dan Muhammad ketika berwukuf. Beliau sangat terkesima menyaksikan. Apabila beliau bercerita... ahh... teringin nya hati untuk melihat sama. Sudah tentu Allah memilih antara hamba-hambanya untuk menyaksikan. 

Beberapa hari lalu, saya menerima gambar ini dari seorang ustazah. Katanya, gambar ini diambil oleh adiknya sendiri yang berada di Brunei ketika Sultannya sedang mengisytiharkan untuk melaksanakan hukum hudud. Subhanaallah! Awan pun mengerti untuk turut bergembira. Antara kita? Masih ada yang suka dan tak suka. Kepada yang tidak suka.... apakah langit dan bumi ini anda yang punya? 


2 comments:

Anonymous said...

Allah Hu Akbar!!!! meremang bulu roma...mudah mudahan satu hari nanti terjadi di bumi Malaya. Insha Allah!!!

Farah Sharif

SevenDrops said...

Farah... awak menyaksikan di Mekah dulu... tentu masih terasa-rasa!

K.Nas