Monday 27 August 2012

Raya... Raya...

Raya kali ini meriah dengan cara yang tersendiri. Paling meriah untuk Gem 7 yang merayakan puasanya yang lengkap buat pertama kali.

Selesai sembahyang raya, yang lelaki pulang ke rumah dengan segera. Gem 7 paling sibuk melayan kanak-kanak yang datang berkunjung. Kali ini bilangannya agak ramai melebihi kebiasaan. Gem 7 seperti biasa menunggu di depan pintu melelong-lelong kuih raya untuk menarik perhatian kanak-kanak yang lalu-lalang. Dia juga membantu Tok mengedarkan duit raya. Itulah dunianya sehingga kepenatan.

Sebaik pulang dari surau, kami berkunjung ke rumah Mak Long, rakan karib Tok yang telah tua. Kebiasaanya pada hari raya, Mak Long akan keseorangan ditemani lauk pauk, tanpa anak-menantu di sisi. Lalu, kami memeriahkan pagi raya Mak Long sementara menanti anak dan menantunya pulang.

Kemudian, terus pulang ke rumah dan melayani tetamu  yang datang dan pergi. Nampaknya strategi raya kali ini menjadi. Juadah yang disedia sesuai sehingga ke malam. Tahun depan boleh meneruskan lagi!

Pada lewat petangnya kami ke satu destinasi - mengintai bakal keluarga. Hari raya pertama berlalu tanpa ziarah raya seperti tahun-tahun dulu kerana hari sudah senja dan malamnya pula bersama ahli keluarga yang baru pulang.

Hari raya kedua di kediaman Gem 1 bersama keluarga ipar dan biras. Sudah tentu kali ini kali pertama raya tanpa Pak Long. Pada hari berkumpul itulah kami beramai-ramai masak seperti sebuah kenduri dan mengadakan tahlil ringkas. Pekerja-pekerja sangat cekap dan tekun. Masakan terhidang dan sangat menyelerakan.

Acara yang dinanti ialah saling memberi duit raya. Aduhh... gawat apabila saling menanti giliran untuk menghulurkan dan menerima. Setahun sekali berhimpun ia cukup terpahat diingatan.

Akhirnya, kami pulang ke sini semula pada pukul 6.30 petang hari Rabu. Dalam perjalanan yang berensot-ensot, kami berjaya menghantar Gem 3 di UTP sambil makan dan menghilangkan lelah di masjidnya. Tiba di rumah sekitar pukul 6 pagi hari yang berikutnya.

Hari Jumaat mula bekerja dengan keadaan yang sangat lengang. Tiada rakan di pejabat dan tiada bekalan eletrik dan penyaman udara. Tiada bantuan teknikal, akhirnya pulang ke rumah dan menghabiskan sisa-sisa kerja.

Raya diteruskan untuk hari-hari seterusnya. Tapi, ketika pulang tadi tiba-tiba hati berkata, "Ah.. rindunya pada Ramadhan". Kali pertama terasa merinduinya begitu..... dalam saat meriah Syawal baru bermula.

Seperti biasa perkara yang sukar ialah mendapatkan gambar raya yang memuaskan hati dan cantik. Selalu tidak menjadi. Maka inilah sahaja yang ada untuk kenang-kenangan.









5 comments:

Penjejak Mimpi said...

Selamat hari raya aidil fitri kak Nas..

Anonymous said...

Penjejak Mimpi,
Selamat Hari Raya juga untukmu. Semoga Syawal kali ini kita kembali ke fitrah.

Sevendrops

N N said...

Salam dr.
salam aidilfitri.
:)

N N said...

Salam dr.
salam aidilfitri.
:)

Anonymous said...

NN,

Terima kasih...
semoga Syawal kali ini lebih baik dari Syawal semalam.

Sevendrops