Monday 24 February 2014

Melatih Gem 7

Gem 7 sangat leka bermain. Sepanjang hampir 4 tahun di tadika, Gem 7 hanya dilaporkan bermain. Pergi ke tadika ikut suka hati. Banyak tidak pergi dari pergi. Agaknya, kami melayan. Biarlah dia menikmati hidupnya dengan bergembira sebelum tiba hari-hari persekolahan yang memenatkan.

Gem 7 meneruskan hampir 50% tabiatnya ketika di darjah 1 dan 2. Jarang buat kerja rumah yang disuruh. Ada guru yang garang selalu mencubitnya. Selalu. Lalu, saya berdoa agar Gem 7 dijauhi dari guru yang garang itu. Gem 7 akhirnya mendapat seorang guru yang lebih berhemah. Pun, begitu Gem 7 tidak ambil pusing tentang kerja rumahnya. Sehinggalah, Gem 7 ditukarkan ke kelas yang lebih bawah. Agaknya, ketika itu baru dia berfikir perlu untuk bekerja keras. Turun kelas bukan sesuatu yang menarik. Kini, Gem 7 berpusing 180%. Dia menjadi lebih bertanggung jawab terhadap kerja-kerja rumahnya. Tidak mahu ponteng sekolah lagi. Alhamdullillah.

Salah satu hobinya yang diperhatikan semenjak berusia 4 tahun ialah beliau sangat suka membuat dokumentari. Ada-ada saja yang akan dilapor dan dirakam. Dia fasih bercerita. Lagak gayanya seperti dokumentari ringkas di YouTube. 

Kemudian, ada satu lagi hobinya ketara. Sangat suka melukis walaupun tidak kemas. Semalam, saya menghadiahkan satu rim kertas. Ketawanya meleret-leret. Satu rim kertas itu adalah hadiah kerana beliau telah menyiapkan tugasan pertamanya. Apakah tugasan pertama itu? Beliau pelu melukis beberapa kartun yang berbeza usia.. dari kanak-kanak sehingga tua. Ini hasil lakarannya:


Lakaran pertama... Gem 7 menghasilkan satu demi satu kartun seperti ini:
Lalu, saya gabungkan menjadi begini:



 Lalu, akhirnya saya warnakan begini:
Hasil pertama Gem 7 untuk projek saya seterusnya....

Terima kasih Gem 7... I LOVE YOU!





No comments: