Thursday 10 April 2014

Hari-hari Semakin Gawat

Hari demi hari persekitaran hidup seperti bertambah gawat. Ia benar-benar membuatkan terbayang kekalutan hidup akhir zaman seperti yang alim ulama gambarkan. Kemarau berpanjangan... jerebu yang menyesakkan nafas... fitnah yang berleluasa.

Akhir-akhir ini fitnah menjadi-jadi. Ia mudah berlaku semudah satu klik di jari. Media untuk memaparkan dan menyebarkan pula percuma. Ia perkara biasa-biasa. Sedangkan di sisi Allah, bahaya fitnah melepasi dosa seorang pembunuh. Jika dibunuh, ia mati dan dikuburkan. Jika difitnah, kaum kerabat, sanak saudara dan rakan taulan akan terasa tempiasnya. Aib fitnah tidak terbendung. Ia melonjak tersebar bersama keghairahan manusia yang menyokongnya. Dosa membuat fitnah atau membantu menyebarkannya tidak akan tertanggung di alam sana. Takutlah.

Mudah saja untuk mengelak diri dari turut serta. Jika datang kepada kita seseorang yang membawa fitnah, minta di bawa bersama saksi-saksinya. Seorang saksi perlu dilihat sebagai Muslim sejati. Jika fasik atau munafik, persaksiannya ditolak selama-lamanya. JIKA TIDAK DAPAT MEMBAWA SAKSI, si pembawa berita perlu dihukum mengikut hukum Tuhan. Jika perkara yang difitnah melibatkan sebatan, maka si pembawa berita yang tidak mempunyai saksi perlu dihukum dengan sebatan tertentu. TIDAK takutkah???

Ahh... gelagat manusia di akhir-akhir ini... otak dan kecerdikan tenggelam bersama kegelapan zaman.

No comments: