Wednesday 21 May 2014

Eyeless - Kucing Jalanan

Di sekitar kawasan rumah, banyak kucing-kucing tidak bertuan berkeliaran. Kerap kali mereka datang meminta makanan. Gem 7 dan Gem 5 rajin melayan. Bekalan makanan kucing selalu ada di luar rumah walaupun tidak membela kucing. Ada satu ketika, seekor kucing hitam akan selalu berlari-lari menyambut Gem 5 yang baru pulang sekolah atau surau untuk  meminta makanan.

Tidak berapa lama dulu, kami juga didatangi oleh seekor kucing putih, bermata biru dan berbulu gebu. Gem 7 gemar menyantuni si putih yang agak kotor itu. Kucing itu manja dan agak mengada-ngada. Namun, si putih itu ada perangai buruk. Suka kencing merata-rata. Paling pantang ditengoknya ialah bungkusan plastik. Pantang ia nampak, akan selamba kencing di atasnya. Langsir dan katil pun jadi mangsa. Pernah juga ia membuang najis di atas longgokan kain yang hendak dibasuh. Aduh! Terbakar perasaan dibuatnya. Lalu, diam-diam saya berdoa dengan doa "Ya Allah.. jika kucing itu buruk untuk kami, jauhkanlah". Rupa-rupanya, doa ringkas itu dimakbulkan serta merta. Kelibat kucing putih itu tidak lagi kelihatan di perkarangan rumah. Gem 7 pernah terserempak dan cuba untuk berbaik-baik dengannya. Si Putih itu terus berdengus dan lari .. seolah-olah tidak pernah mengenali dan bermanja. Allah..Allah..Allah... Sungguh! Kita tidak tahu saat manakah doa kita akan dikabulkan. Jika saya tahu, sudah tentu doanya panjang luar biasa!

Hilang si Putih, timbul pula kucing jalanan bermata satu. Cacat. Bulunya agak panjang. Agaknya, jika disolek, cantiklah ia. Namun, ia tidak bertuan. Bila lapar, datanglah menunggu di depan pintu. Selagi tidak kenyang, ia akan meminta-minta. Pun begitu, kucing ini lebih bersopan. Tidak masuk ke dalam rumah dan membuat onar.

Dua minggu yang lalu, nampak kakinya berdarah. Beberapa hari kemudian, kelihatan kukunya hampir tercabut. Kemudian kukunya tercabut dan lukanya membesar. Kemudian pula, ada ulat-ulat. Sehinggalah, pada hari Jumaat lepas, ia datang mengiau kuat. Makanpun tidak. Minta dengan berhemah untuk masuk rumah dan tidur di atas sofa dan katil! Sehingga lewat petang, badannya menggigil dan makin lemah. Ketika lewat petang, kami bertekad membawanya ke klinik. Klinik pertama, tiada doktor. Pusing pula mencari klinik kedua. Si Kucing yang lemah tadi mengiau-ngiau kuat. Takut agaknya berada di dalam kenderaan ataupun sudah sakit benar. Akhirnya, kami bertemu klinik kedua. Alhamdullillah.. ada doktor. Rupanya, kena mendaftar seperti mendaftar anak sakit. Bila ditanya siapa nama kucing ini, lalu saya berkata.. hah.. perlu ada nama kah? Ini kucing jalanan.. bukan kami punya. Lalu, saya teringat Gem 7 pernah memanggilnya Eyeless. Sempena dengan rupanya yang bermata satu. Ahh... Gem 7 sering berangan hendak memiliki naga yang benama Toothless seperti dalam filem How to Train a Dragon. Lalu, sayapun meletakkan namanya sebagai Eyeless. Kemudian, doktor panggil saya pulak ke dalam bilik untuk bersama-sama melihat pemeriksaan yang akan dilakukan. Aduh... kata saya, "Perlukah?" Ia seperti ke klinik membawa anak yang sakit! Lalu, saya menolak Gem 5 ke dalam. Saya mengikuti dari belakang. Rupa-rupanya, kucing itu sangat kesakitan. Demamnya mencecah sehingga hampir 41 Celcius!

Kini, Eyeless masih di wad. Kakinya telah dijahit. Demamnya telah sembuh. Kami tidak membawanya pulang walaupun doktor sudah memanggil kami untuk membawanya pulang. Mulanya, kami ke sana untuk bawa Eyeless balik. Tapi, doktor beri 3 uncang ubat untuk diberi secara berkala. Aduhai... tidak sanggup rasanya. Kata saya, "antibiotik anakpun selalu saya lupa, inikan pula untuk kucing!". Alternatifnya, kami memilih untuk biarkan ia terus diwad dengan bayaran tertentu. Rawatan sekeluarga ada insuran, rawatan kucing???

Selepas ini, di mana Eyeless akan tinggal? Kami tidak bersedia untuk membelanya secara formal. Entahlah... belum difikirkan.

Pun begitu, saya bersyukur... biarlah kami diuji untuk menyantuni kucing jalanan asalkan kami sekeluarga sihat selalu. Alhamdullillah.

No comments: