Sunday 25 January 2015

Mak Dalam Kenangan

Pada pukul 2.40 petang, tanggal 20hb Januari 2015, Mak kembali ke alam barzah. Sudah setahun lebih Mak tidak dapat berjalan akibat patah pada pangkal tulang pehanya ketika bangun untuk ke bilik air. Walaupun, tulang sudah bercantum, Mak tetap kesakitan tidak boleh bangun . Sekitar sebulan kemudian, barulah diketahui sendi tulang peha Mak terkeluar. Pun begitu, kerana sebulan menahan sakit dengan membengkokkan kaki, maka kakinya terbengkok terus sehingga tidak mampu untuk berjalan lagi.


Mak tidak mengidap penyakit berat. Tetapi akhir-akhir hayatnya, beliau sering diserang demam dan sangat tidak berselera untuk makan. Maka, selama mak sakit, kami berusaha pulang ke kampung. Kadang-kadang apabila keadaan mengizinkan, kami pulang hampir setiap minggu. Mak selalu berkata.. mak tak sakit apa.. jangan pulang selalu. Tetapi, kami pulang juga. Apabila pulang, Mak akan lebih ceria.

Dua minggu lepas, kesihatan Mak makin merosot. Setiap hari akan demam dan kakinya lenguh dan kejang. Mak sudah tidak mampu untuk bangun dan dibersihkan untuk setiap waktu sembahyang. Sembahyangnya pun sambil tidur sahaja. Alhamdullillah.. Mak istiqamah. Dalam tangisan sakit dan lenguh kaki, Mak teruskan jua solatnya. Patuh menunggu waktu seterusnya. Jika kuat, Mak akan mengqadak sembahyangnya yang lampau. Kerana kesukaran Mak untuk ke bilik air dan tidak mahu menyusahkan anak-anak, Mak menahan wuduknya dari Zohor sehingga ke Isyak. Dia inginkan begitu. Begitulah yang diturut.

Seminggu lepas, kakak ada beritahu .. Mak makin tidak keruan. Rutinnya tidak boleh diatur lagi. Kadang Mak ingin berwuduk tetapi hanya membasuh tangan sahaja. Apabila bercakap di talipon, Mak cuba mengerang kesakitan lenguh kakinya. Tidak mahu berbicara lagi. Lalu, saya berkira-kira, apabila tugas hakiki selesai, saya ingin bercuti panjang untuk berada di sisinya. 

Tanggal 20hb Januari itu sangat sibuk. Ada kertas kerja yang hendak dihantar, ada laporan pelajar yang hendak dibaca, ada 2 kertas kerja perlu disemak dan ada 4 projek yang perlu diperiksa. Semuanya perlukan keputusan yang segera. Tetapi, sebelum bertolak ke tempat kerja, Gem 1 mengingatkan ... "Dah talipon Mak?" Selalu saya akan menalipon Mak pada sebelah petang. Tapi, pada hari itu saya terus menalipon kakak. Kakak memberitahu Mak sedang tidur. "Nak dengar Mak berdengkur?", tanya kakak. Tidak pernah saya menalipon Mak untuk mendengar dengkuran tidur Mak. Namun pada pagi itu saya dengan cepat menjawab, "Nak". Lalu, corong talipon kakak hadapkan ke Mak. Terdengarlah dengkuran halusnya. "Alhamdullillah", Kata saya. Apabila Mak berdengkur, bererti Mak boleh tidur dengan selesa dan akan hilang lenguh kakinya untuk sementara. "Oklah... hari Jumaat ni kami balik lagi", kata saya sambil mematikan talipon.

Sesampai di pejabat, saya seperti tidak boleh berfikir. Wajah Mak sentiasa ada di mata. Sudah dua tiga hari hati saya seakan tidak putus menyatakan doa yang serupa, "Ya Allah.. aku bermohon semoga Engkau tidak mengambil nyawa ibuku sehingga beliau layak  untuk ke syurgaMu". Entah kenapa .. doa itu seperti tidak mahu pergi. Ketika rakan sekerja ajak berbincang, saya tidak banyak bercakap. Dia terpaksa mengulang-ulang isu yang sama. Selepas itu, dia mengajak saya melihat projek pelajarnya. Sayapun mengikut. Sesampai di sana, barulah saya perasan saya perlu memeriksa 3 lagi projek pada hari yang sama! Alahai...

Selesai melihat projek, saya sempat berbincang dengan semua penyelia terbabit. Kemudian, terus semula ke bilik untuk menyelesaikan laporan. Ketika asyik bekerja, tiba-tiba ada panggilan talipon dari anak buah, Ajun. "Mak su dok buat apa?", tanyanya berbasa-basi. "Dah ada orang talipon Mak Su?". "Nak bagi tau .. Tok dah tak dak!". Allahuakbar... saya terus mendail Gem 1. Talipon Gem 3 yang sedang praktikal di Damansara. Talipon Gem 4 yang berada di Beranang. Proses mengutip anak-anak menjadikan kami tiba di kampong sekitar pukul 12.30 malam. Rumah terang benderang. Mak diletakkan di atas katil bercadar putih. Apabila diselak kain penutup muka Mak ... wajah Mak nampak seperti tersenyum. Seakan menggambarkan "Ahhh leganya...". Legalah Mak dari kesakitan dunia. Semoga Mak berada di singgahsana di alam sana. Rahmatilah ibuku Ya Allah.

Kata kakak, Mak meninggal dengan cara yang sangat mudah (bertahun-tahun kakak bekerja di unit ICU hospital, maka kakak menyaksikan pelbagai cara kematian). Mak seperti ingin tidur lena. Kata rakan sekolah yang mengetuai mandian Mak... Mak bersih dan sangat lembut. Kain kafan Mak berlebih-lebih. Alhamdullillah. Alhamdullillah.

Janggalnya rasa tidak beribu. Hilanglah satu punca rahmat dan keberkatan.

Pesan untuk diri sendiri ..... mudah-mudahan tidak lupa sehingga ke akhir hayat.. untuk menitipkan hadiah untuk Mak dan Ayah di alam sana. Semoga kita berjumpa semula di Syurga Firdaus. InsyaAllah.

3 comments:

Anonymous said...

al-fatihah buat arwah tok...semoga tok tenang di sana...terlalu byk jasa mu,mendewasakan anak cucu,sampai berjaya ke tahap sekarang...hanya rangkaian doa,sebanyak mungkin al-fatihah yang mampu aku kirimkan saban hari,tatkala terkenangkan arwah tok...ajun

Anonymous said...

Innalillahwainnailaihirojiun.....begitulah usia manusia...tentu ada pengakhirnya...alhamdulillah mak akak pergi dengan baik dan semoga digolongkan juga dalam golongan orang baik baik....amenn
Farah Sharif

SevenDrops said...

Terima Kasih Farah...