Tuesday 10 November 2015

Sekarang!

Empat hari yang lepas saya dikejutkan dengan kematian rakan sekerja yang hampir. Seperti tidak percaya. Berkali-kali saya membuka dan menutup semula whatapps. Seperti mencari-cari tentang kesahihan berita. Saya kira si arwah masih muda dan bertenaga. Beliau tidak kelihatan sakit. Kematiannya seperti satu penampar keras yang hinggap di pipi saya. Peringatan dari Allah agar tidak terleka.

Kerap benar kita berkata.. bila pencen nanti kita akan buat itu dan ini. Bila pencen nanti .. kita akan menjadi Muslim yang lebih baik. Lepas pencen nanti.. kita akan buat seribu kebaikan. Bila kita pencen... Namun, kita tidak tahu, apakah nikmat pencen itu adakah akan jadi milik kita? Hidup sangat singkat. Sedangkan esok belum tentu kita yang punya. 

Ketika terbayang-bayang rupa si arwah, lalu saya berpesan pada diri sendiri... jangan tunggu esok atau lusa untuk menyempurnakan tugasan hidup yang ditentukan Tuhan. Segalanya perlu dikatakan - "Lakukan SEKARANG!" ya "SEKARANG!" kerana sesungguhnya kita tidak tahu panjang manakah umur kita yang masih bersisa.

No comments: