Monday 28 March 2016

Kali Kedua: Mencari Kekuatan

Selepas melalui sesi kali pertama dulu, ada beberapa kelemahan telah dikenalpasti. Contohnya, sesi ceramah itu sangat mirip dengan rutin syarahan setiap hari. Ia hanya mendatar tanpa intonasi. Ia hanya berkisar dalam fakta di dalam slaid, tidak pandai berceloteh lebih dari itu. Tapi.. saya bisikkan pada diri sendiri.. itu kali pertama, bercerita sesuatu dari sisi agama, dalam bahasa Inggeris, yang tidak pernah saya terfikir untuk lakukan pada masa lampau. Maka, sesi yang hanya dihadiri dengan bilangan kurang dari 20 hadirin itu hanya sebagai pemula.

Pada awal bulan ini, saya disapa oleh rakan sekerja dengan pertanyaan.. "mahukah saya memberi ceramah yang sama untuk sesi Santapan Rohani pada pelajar baru.. sekitar 500 orang?". Tanpa berfikir, terus saya katakan 'ya' sebagai jawapannya. Fikir saya ini peluang yang sesuai. Peluang kedua untuk menerokai alam baru dengan ilmu yang sangat sedikit. Saya cuma seorang saintis komputer biasa.. yang punya keinginan besar untuk berkongsi dengan sesiapa yang sudi mendengar.. bahawa untungnya kita hidup di akhir zaman ini. Di zaman teknologi digital ini, telah menjadikan perkara yang pelik dan luar biasa pada zaman dahulu, dapat dilihat semula dengan perspektif berbeza sambil menyaksikan Kehebatan Allah yang tampak di mana-mana. Apabila dunia digital yang sekular ingin dibincangkan dengan kaitan keugamaan, maka ia sangat mencabar. Kerana yang ingin berbicara itu kurang segalanya... bukan seorang ustazah atau al-hafizah. Bukan seorang pendebat atau pemidato hebat. Ya... ia kerja sukar.

Pun begitu, peluang kedua itu diambil. Slot yang diberi ialah slot terakhir di hari terakhir. Ia satu cabaran untuk bercerita di saat perut berkeroncong dan selepas dua sesi ceramah lain di slot yang terdahulu. Alhamdullillah... melihat sekitar gambar-gambar yang dikirim... ia berjaya. Dari sesi ini saya sudah bersedia untuk sesi-sesi seterusnya... jika ada yang sudi untuk menjemput. Jauh di sudut hati saya ingin sekali ke satu tempat itu untuk bercakap-cakap tentang ini. Tidak tahu bilakah ia akan dikabulkan. Entah setahun, dua tahun, tiga tahun atau bertahun-tahun. Ia doa tersirat... Mudah-mudahan ia jadi nyata.







No comments: