Monday 22 May 2017

Kita Merancang, Tapi Perancangan Allah Terhebat

Beberapa bulan lepas, saya telah menulis entri ini http://sevendrops.blogspot.my/2017/01/kita-tidak-tahu.html. Saya kira ketika itu, banyak persoalan dalam hidup yang belum terjawab. Semakin banyak yang dirancang, semakin banyak yang perlu di nanti. Kerana sesungguhnya, rancangan itu jarang yang cepat menjadi kenyataannya. Seringkali, rancangan yang saban waktu diatur itu, ingin sekali dilihat kemenjadiannya. Jika tidak, kita akan merenung berhari-hari, berbulan-bulan dan paling lemah ianya memakan tahun. Jika perancangan tidak menjadi, maka banyak persoalan mengasak minda.


Apabila persoalan itu selalu ditenung satu per satu .. maka ianya akan menimbulkan pertanyaan demi pertanyaan tentang bilakah ia akan terjawab. Sungguh.. kesabaran dan penantian seperti tidak boleh duduk bersama di dalam situasi.

Kerana itu kita perlu memujuk diri. Tidak adalah jalan pintas semasa menanti melainkan berlari merapatkan hati pada Tuhan yang Satu.

Kini, selepas mengalami kebuntuan, ada rancangan semalam yang sudah jadi nyata. Sudah tentu bukan pada tarikh dan waktu yang kita minta atau sangka. Sungguh.. perancangan Allah Maha Hebat. Ketika Dia memberi.. ia seperti cantuman terakhir pada papan 'puzzle' - kena sungguh pada tempat dan ketikanya...

Benarlah.. kita hanya merancang. Tapi Perancangan Allah adalah yang Terhebat.

No comments: