Tuesday 14 April 2009

Hijrah.. Mencari Jalan yang Lurus

Pada hujung minggu yang lepas, kami berkampung di Hotel Allson Klana di Nilai untuk mengikuti kursus Perkongsian Bijak Cemerlang yang dianjurkan oleh syarikat Herba Penawar Al Wahidah (HPA). Hadir atas ajakan, kosong dada dan fikiran... sehinggakan soalan "HPA tu singkatan untuk apa?", tidak dapat dijawab. Jika mengikut logik akal, kami tidak akan berada di situ. Sesekali merenung dalam mencari hikmah, mungkin juga kami di sini kerana keinginan untuknya "pernah ada di dalam mimpi-mimpi".

Kami tiba untuk pendaftaran agak lewat. Keadaan agak kurang selesa kerana kami sahaja yang membawa seluruh isi keluarga ke situ. Bilik hotel masih tidak boleh 'check in'. Mujur, anak-anak tidak banyak kerenah. Biarpun kelima-lima beradik ditinggalkan di luar dewan kursus, tidak ada yang memberontak secara terang-terangan!

Majlis dimulakan dengan ucapan pembukaan dan pengenalan syarikat oleh pihak penganjur. Kemudian diikuti dengan slot-slot ceramah. Dalam slot ini, penceramah mendedahkan isu-isu yang berkaitan dengan ekonomi muslim. Kata beliau .. setiap kali rakyat Palestin diserang, maka riuh rendah lah kita.. berbondong-bondong berdemonstrasi.. bersemangat sampai bakar-bakar bendera! Tapi semangat itu terhenti di situ. Bila pulang, kita masih meletakkan seluruh ekonomi keluarga kita di tangan pihak lain... bermula dari pagi sehingga ke malam.. bangun pagi, gosok gigi = colgate, darlie, mandi = Lux, Johnson and Johnson, Garnier, Pureen..., sarapan = Nescafe, Milo, Nestum, biskut Danone.... bla.. bla.... Lalu, beliau tunjukkan pula syarikat-syarikat gergasi yang menghulur bantuan kepada pihak musuh... (Hah! Terkejutkah aku atau selama ini tidak pernah ambil peduli...? Bukankah 90+ peratus produk-produk harian di dalam rumahku adalah berjenama-jenama itu? )

Slot yang lain pula diisi dengan tanyangan sedutan siri Majalah 3 dan 360 yang menunjukkan bagaimana ayam-ayam diproses. Penceramah berkata "Kita meletakkan tanggungjawab menentukan makanan halal di tangan pihak lain yang tidak perlu tahu menahu tentang hukum-hakamnya. Katanya, apa diharap pada orang lain, sedangkan orang Islam sendiri yang telah diberi sijil Halal telah membiarkan ayam-ayam mati sebagai bangkai! Ayam-ayam ada yang di basuh dalam bath tub putih (yang sudah HITAMMMM) dan air basuhannya sepekat DARAH!! Apa lagi yang boleh diharap.. kalau kita sendiri tidak bersatu mempertahannya melalui proses dan produk ekonomi yang berasas Al Quran dan Sunnah. Kata penceramah "Tahukah anda yang menjadi ejen-ejen dan menjayakan perniagaan multi level di negara kita adalah orang Muslim.. Tapi keuntungannya milik siapaaaa?" Marahlah sepuas hati pada syarikat gergasi yang memberi bantuan kepada pihak musuh.. kerana itulah sahaja 'harta' yang kita ada. Pada masa yang sama, kita juga secara tersirat menyumbang bersama dengan musuh-musuh itu!

Hari ini, ketika asyik menggosok-gosok Gem 7 ketika beliau mandi, tiba-tiba beliau berkata "Look mummy, next time you put everything like this", sambil beliau menunjukkan susunan berikut:

Mana satu produk ekonomi yang kita miliki??????

Aku jadi terpaku... aku belek satu per satu ... yang mana satukah produk ekonomi milik kita???? Lalu, aku bisikkan pada Gem 7 (seolah-olah membisikkan pada aku sendiri), "Kita perlu berhijrah..nak.. kita wajib mencari jalan yang lurus.. ". Allah, dengan penuh hikmah, menemukan kami dengan satu jalan yang lurus..Ya Allah, tetapkanlah kami di lalan yang lurus ini. Perjalanan pasti panjang dan berliku...

7 comments:

Aza said...

Nas, balik utara nanti cuba RFC di Sg Petani or Alor Stag...mmmmm yummy...ka di KL pun depa dah buka cawangan tak sure la plak.

SevenDrops said...

Salam Aza,

Hang dah jadi ahli ka? Aku teringin nak ajak hang pi kursus yang aku pi tu..

Its about linking muslims via muslim's economy

Nukilan ida said...

salam perkenalan sevendrops..
saya pun baru nak berkenal2 dgn hpa..
correct..linking muslims via muslim's economy..sudi kiranya berkogsi

Nukilan ida said...

sudi kiranya kak sevendrops jika saya nak berkongsi cerita akak ni di blog saya?? harap tidak keberatan

SevenDrops said...

Salam Jus-call-me-Ida,

Please contact akak..

ns.omar@yahoo.co.uk

Anonymous said...

Τhe poѕt ρrovіdes proven nеcessary tο myѕеlf.
It’s really helрful anԁ you're certainly very knowledgeable in this area. You possess opened our sight to be able to different views on this subject matter along with intriguing, notable and reliable articles.

Check out my blog post: buy codeine
my website :: codeine

Anonymous said...

Yοur оwn post haѕ сonfirmed
useful to myself. It’s really infoгmative anԁ you're naturally extremely well-informed in this region. You have got exposed my personal sight to varying opinion of this particular matter together with intriguing, notable and reliable content material.

Also visit my weblog ... phentermine
Also visit my webpage :: phentermine