Wednesday 1 September 2010

Tabung

Ketika raya menghampiri, teringat pula tentang tabung ketika zaman kanak-kanak. Kata orang dewasa, "Menabunglah, untuk kegunaan masa hadapan". Maka, urusan menabung sudah menjadi satu kemestian, apatah lagi ketika berdepan dengan duit raya.

Ada beberapa tabung yang rupa bentuknya masih kekal dalam ingatan. Kebanyakannya buatan sendiri dari tin-tin atau kotak. Cuma sekali merasa mempunyai tabung yang dibeli - cenderamata dari Cik Pah. Ianya diperbuat dari buah kelapa, berkilat dan dilukis dengan bunga-bunga. Biarpun dibeli atau dibuat sendiri, kesemua tabung memiliki satu ciri yang serupa: kepingan syiling yang tersimpan di dalamnya terlalu sedikit. Jika, digoncang-goncang, bunyinya gemercing kuat hasil langgaran antara dua tiga keping syiling dengan dinding tabung. Dan, bunyi gemercing itu sentiasa kuat sehingga akhir hayat tabung kerana isinya tidak pernah padat. Saya sentiasa menginginkan tabung yang padat. Ingin membeli itu dan ini sesuka hati. Malangnya, keinginan itu menjadi satu mimpi. Berkali-kali saya mengimpikan agar keajaiban berlaku dan membayangkan tiba-tiba tabung menjadi padat! Namun, fitrah alam tidak begitu. Keajaiban tidak berlaku.

Kini, walau usia meningkat tua, tabung masih menjadi satu isu. Cuma, kali ini tabung itu isinya tidak dirujuk pada duit ringgit. Ia tabung amalan, buat bekalan untuk hidup di alam lain yang kekal abadi. Tabung yang bakal ditimbang di alam akhirat, menentukan syurga atau neraka, satu kehidupan yang kekal abadi. Entah bagaimana rupanya tabung amalanku ketika ini? Apakah ianya ringan seringan tabung duitku berpuluh tahun dahulu?

Dalam renungan yang panjang, tiba-tiba hatipun tersentak melihat Rahmat Tuhan. Keajaiban rupa-rupanya saban tahun berlaku dan berlalu. Nilai tabung amalan boleh diganda sekelip mata di malam Lailatul Qadar!!!

Oh Allah, masukkanlah kami dalam golongan manusia yang menerima keajaiban itu. Mudah-mudahan tabung amalan kami yang ringan menjadi padat, sendat dan berat. Mudah-mudahan, ianya mampu melayakkan kami menaungi Syurga FirdausMu.

2 comments:

farhana said...

Nice entry =)
Allah mmng maha pengasi, pemurah.
Amalan yg sekecil zarah pun dikira.
Lebih2 lagi di bulan ramadhan

Anonymous said...

Farhana,

Mudah-mudahan kita mendapat keajaiban Lailatul Qadar.