Wednesday 11 April 2012

Awet Muda

Topik "Awet Muda" tidak pernah hilang ditelan zaman. Saban hari sebahagian besar iklan di TV adalah untuk melariskan barangan awet muda. Entah.. saya tidak pernah berkira-kira sangat. Pada saya, ia sekadar iklan. Dan iklan selalu memaparkan si muda, jelita atau tampan. Tidak ada satupun model yang kekal abadi. Bila kerepot, ia tidak lagi muncul di dada TV!

Cuma kadang-kadang saya mengkagumi orang-orang yang dijumpai yang mempunyai wajah bersih. Bersihnya nampak berseri-seri. Lalu, jika didekati, ia bukan faktor luaran. Ia datang dari dalam. Ia datang bersama amalan yang mendekatkan diri pada Tuhan.

Beberapa hari lalu, ada yang datang menyapa. Biasalah jualan langsung yang menjual kapsul awet muda yang diperbuat dari Placenta. Aduhai... 

Lalu, saya meninjau-ninjau apa hukumnya. Saya tidak pasti. Dari jawapan yang ditemui dalam Website: http://kemusykilan.islamgrid.gov.my. Inilah yang didapati:

Placenta Biri2 Yang Digunakan Sebagai Kosmetik

Soalan

Apakah hukum pemakaian placenta biri-biri sebagai kosmetik. Sebagai contoh pemakaian placenta oil di bahagian luaran.

Jawapan

Haram.... sebab ianya adalah bangkai dari segi hukum.

Apatah lagi jika memakan placenta sebagai kapsul!!!!!!

Berhati-hatilah. Jauhilah dari makanan haram atau yang meragukan. Memakan yang haram menjadikan hati hitam. Hati yang hitam tidak takut pada Tuhan. Tidak berbaloi untuk memperjudikan nasib kehidupan di alam yang kekal abadi. Sesungguhnya, kecantikan tidak akan kekal. Fitrah alam memang begitu.

1 comment:

teratakmuslaily said...

Tq kak.. Ngeri dgr! Ada jugak yg jual produk mcm tu yer.. Mungkin dia pun jahil ilmu tu kak.. kesian dia...,Mudah2an dia dpt hidayah..
Sy sgt yakin dan percaya, air wuduk dan solat adalah sebaik2 petua awet muda..:)