Monday 4 November 2013

Takdir Seperti Cantuman Teka-Teki Jigsaw

Di dalam hidup, banyak betul keinginan. Ia berubah-ubah, tidak menentu. Kadang-kala, kita sangat menginginkan M. Puas kita berusaha, tetapi kita berjumpa dengan B. Berusaha lagi.. kali ini berjumpa pula D. Inginkan lagi M. Tapi ditakdirkan kita mendapat A. Ya Allah... rasa sangat kecewa. Lain yang dicari, lain pula yang dijumpa. Digagahkan juga untuk mendapat M, walaupun berkali-kali gagal. Tidak tahu sampai bila perlu teruskan usaha itu!

Tiba-tiba, satu hari Allah takdirkan kita mendapat X! Sesuatu yang sangat diluar jangkaan minda. Lalu, dengan rasa syukur, ingatan menerawang pada kegagalan lalu. Rupa-rupanya, takdir yang tersurat sekarang sudah lengkap susun aturnya. Jika dianalisa, kerana gagal mendapatkan M, kita dipaksa berjumpa segala yang lain. Akhirnya, jika disusun... susunannya amat manis.. ia merangkumi semuanya A,B,C,D,E,F....... X! Satu titik penamat yang lebih baik dari yang kita impikan. 

Sungguhlah, takdir seperti cantuman teka-teki Jigsaw. Ia rumit untuk disusun secara satu demi satu dengan susunan yang tertib. Ia perlu disusun secara rawak. Namun, hasilnya... masih cantuman yang cukup sempurna!


2 comments:

Penjejak Mimpi said...

Assalamualaikum Kak Nas..

Bukankah orang kata takdir itu sungguh misteri? Dan kemampuan kita untuk bertanya dan berkira2 pasal takdir memang tidak terjangkau!

Selamat tahun baru, kak Nas.. :)

Anonymous said...

Selamat Tahun Baru Penjejak Mimpi!