Thursday 19 March 2009

Tersirat Di Sebalik Teknologi GRID

Pada 18 dan 19 Mac 2009, segerombolan rakan sekerja telah menghadirkan diri ke Forum Pertama KnowledgeGRID Malaysia di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Forum bertemakan 'GRID FOR ALL' adalah langkah permulaan untuk mengajak para akademik, penyelidik dan swasta mengenali teknologi GRID dan menggunakannya untuk faedah bersama. Malaysia tidak jauh ketinggalan sebenarnya kerana beberapa bulan dulu, saya juga telah mengikuti forum dan seminar yang serupa di University of Nottingham.

Apakah teknologi GRID? Bagaimana dan kenapa kita perlu menggunakannya? Itulah yang cuba ditonjolkan di dalam Forum Pertama ini. Dalam banyak-banyak ceramah, saya tertarik dengan apa yang disampaikan oleh Prof. Rosni. Prof. Rosni ialah ketua Jabatan Sains Komputer di USM dan antara pelopor utama dalam teknologi GRID di Malaysia. Apa kata Prof Rosni tentang GRID? Kata beliau, teknologi GRID ialah satu teknologi untuk menggabungkan keupayaan komputer yang ada di dalam setiap organisasi (sama ada lokal atau global) untuk membentuk sistem-sistem 'supercomputer'. Kalau dulu, hanya negara yang kaya raya sahaja mampu untuk memiliki supercomputer. Tapi kini, tidak lagi. Teknologi GRID memberi peluang individu biasa menggunakan teknologi supercomputer semudah menggunakan kemudahan eletrik. Di Malaysia, kemudahan ini digelar kemudahan uitiliti ke lima. Kata Prof lagi, setiap organisasi pasti mempunyai kelengkapan ICT nya tersendiri. Kita tidak mempunyai masalah besar untuk menggabungkan kesemua kelengkapan ini untuk membentuk komputer GRID. Tapi, masalah yang besarnya yang menghalang teknologi GRID dari berkembang ialah sikap dan budaya kita yang terlalu sukar untuk 'berkongsi' dan bekerjasama! Kata beliau lagi, teknologi GRID menghimpunkan manusia dan organisasi yang ingin bersatu dan saling membantu. Jika tidak mempunyai elemen-elemen tersebut, teknologi GRID bukan untuk kita.


Seperti biasa, saya sempat merenung jauh. Dulu-dulu, komputer-komputer yang hendak disambungkan untuk membentuk satu rangkaian komputer, mestilah sama jenisnya. Sehinggakan perkara ini terbawa-bawa dalam kehidupan.. nak berkawanpun, kita mencari hanya segelintir kawan yang 'sama'. Jika 'lain', banyak buruknya. Malah dalam kehidupan seharian, kita lebih suka dan tersangat suka untuk mencari segajah kelemahan si Anu, si Polan, si Pendek, si Panjang, si Putih, si Hitam... berjela senarai kelemahan-kelemahan orang lain, yang sukar sekali disimpan. Senarai ini ingin saja diceritakan kepada semua, biarlah orang semua tahu. Lantas, kekuatan dan kebaikan si Anu, si Polan, si Pendek, si Panjang, si Putih, si Hitam... hanya tampak sebesar kuman. Dan kerana saiznya hanya sekuman, biarlah.. sesiapa pun tidak perlu tahu.. tak perlu ambil peduli. Tapi bukankah, sekuman kebaikan itu jika kita dengan rendah hati bergabung, kita akan menjadi gagah? Hah... kalau dalam konteks GRID, bukankah kita telah mengGRIDkan kekuatan kita, membentuk satu kekuatan yang luar biasa, yang sama taraf dengan 'supercomputer' iaitu kita = 'super manusia'? Pasti gentarlah segala musuh walau di mana jua mereka berada. Bukankah itu perintah Allah? Hai manusia yang beriman .. berkenal-kenallah dari pelbagai bangsa dan bersatu-satulah??? Allah Maha Mengetahui kekuatan setiap individu dan bangsa.. dan jika bersatu dan bekerjasama, fitrahnya adalah satu kekuatan yang luar biasa. Bukankah segalanya jika diperhati dengan mata hati, terdapat tanda-tanda Kebesaran Allah. Jari jemari di tangan sendiri, bukankah berbeza bentuk, saiz, rupa dan panjangnya. Apakah sama rasanya jika kita mempunyai semua jari yang sama bentuk, saiz, rupa dan panjangnya:
Mampukah kita menjemput 'cokodok'
meramas pisang,
menyuap nasi,
memicit kepala,
mengurut kaki,
membasuh muka dan bla..bla... jika semua jari sama bentuk,
saiz, rupa dan panjangnya? Dan bolehkah kita melakukan kesemuanya jika setiap jari jemari tidak mahu 'bekerjasama'?

Komputer Saintis baru saja bertemu dengan konsep dan implementasi GRID. Allah sudahpun menerangkan konsep GRID di dalam Al Quran beribu tahun lalu!!!! Hari ini saya ingin memulakan satu azam baru... ingin melihat insan lain dan mencari kebaikannya yang sekuman itu, lalu ingin mengumpulkannya membentuk satu GRID insan, yang bersatu dan bekerjasama untuk membentuk kekuatan yang luar biasa. Amin.

4 comments:

Anonymous said...

sgt termotivatsi dgn entry2 kak nas sejak 2menjak ni..agaknya petanda nk jd org yg baik skit dr sblm ni kot..insyAllah..
farah

SevenDrops said...

Salam Farah,

Allah memberi hidayah melihat dengan mata dan hati... he..he...Alhamdullillah

Anonymous said...

makin byk yg dibaca, makin rasa kerdilnya ilmu di dada.. mampukah atau bersediakah aku?

SevenDrops said...

Hai Laily,

Hmmm.. begitulah nampaknya..kena update ilmu selalu...