Saturday 10 July 2010

Pesan untuk Anak-anak

Minggu lepas, minggu pertama semester bermula. Sejak memegang tugas, permulaan semester adalah suatu agenda biasa. Kali ini, buat pertama kalinya, ia menjadi sedikit luar biasa, apabila saya dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan urusan pendaftaran pelajar-pelajarnya. Ketika diberitahu bahawa saya perlu bersedia untuk tugasan itu, saya tidak begitu ambil pusing. Apatah lagi tugasan itu dalam proses untuk dihapuskan. Dalam hati, saya amat berharap, agar ianya dapat dihapuskan sebelum saya sempat bertugas! Namun, hakikatnya tidak begitu. Lalu, dengan hati yang amat berat.. saya melalui hari pertamanya.

Setiba di pejabat, ramai pelajar sudah berpusu-pusu. Banyak sungguh urusan.. sehingga tidak sempat untuk duduk sebentar dan bertafakur. Antara ketukan pintu yang bertalu.. deringan talipon yang tak henti berlagu.. ditambah dengan e-mel... kepala jadi pusing.

Dalam bilik yang terasa makin sempit... tiba-tiba datang sekumpulan pelajar menerpa masuk. Arghh! Mesti ada masalah lagi.. itu anggapan awal. Tiba-tiba mereka berbaris... Kata mereka, "Kami tak ada masalah puan... kami datang cuma untuk berkenalan.. ambil restu". Kata mereka sambil seorang demi seorang datang bersalam dan mencium tangan. Ketika mereka berlalu.. sempat juga saya merenung sejenak.. sepatutnya saya tidak perlu berkeluh kesah. Tidak ada di dunia ini satu pekerjaan lain selain dari pendidik yang mana anda akan disalami bagai seorang ibu, dengan rasa tulus ikhlas. Kedatangan mereka mengubah persepsi saya. Satu tugas yang saya anggap adalah beban adalah satu peluang untuk menyusuri liku-liku hidup anak-anak muda. Mereka adalah pelapis negara yang sedang berjihad untuk agama. Menuntut ilmu adalah salah satu cabang jihad.. besar pahalanya di sisi Tuhan. Apakah saya perlu lagi berkeluh kesah?

Untuk anak-anak CS230,
Selamat berjihad untuk masa depanmu dan agamamu....
Di tanganmu ada nasib ibu, bapa dan keluargamu...
Di tanganmu ada nasib bakal anak dan cucumu... generasimu di masa hadapan!
Untuk si kaya... di tanganmu ada kuasa untuk mempertahankan kekayaanmu
Untuk si miskin... di tanganmu ada kuasa untuk menoktahkan kemiskinanmu
Biarkan apa badai yang datang..
Jadikan diakhirnya sebuah kejayaan dan kemenangan!!!

No comments: