Sunday 25 July 2010

Rakan Maya dan Realiti Kehidupan

Pada lewat petang Ahad minggu lepas, tiba-tiba saya mendapat panggilan daripada Nurazzah8, seorang rakan maya yang juga merupakan rakan sekerja. Katanya dengan nada sedih,"Raden Galoh (nama maya) sedang tenat di hospital. Doakanlah moga Allah meringankan kesusahannya". Saya tidak pernah bersua muka dengan Raden Galoh. Saya cuma 'silent reader' pada blognya http://onebreastbouncing.blogspot.com. Pun begitu, seolah-olah mengenali beliau dari dekat kerana kadang-kadang membaca coretan beliau yang ditulis dengan gaya bahasa yang indah dan halus. Tulisannya menggambarkan kecekalan dan pengharapan ketika beliau diuji dan diuji Tuhan.
Pada pagi Isnin, diberitakan beliau telah kembali ke Rahmatullah. Saya diajak Nurazzah8 berkunjung ke rumahnya. Setibanya di sana, saya diperkenalkan oleh nurazzah8 dengan rakan-rakan maya yang lain. Katanya, "Perkenalkan, ini SilverSarina... ini Kak Lady.... ini...." - semuanya dengan menggunakan nama maya mereka. Yang paling dikagumi, SilverSarina datang dari Kemaman menuju ke hospital semata-mata ingin berjumpa dengan rakan mayanya Raden Galoh. Setiba di hospital, beliau diberitahu tentang berita kematian, lantas bergegas pula mencari rumah ibu bapa Raden Galoh. Itulah pertemuan awal dan akhir.
Ketika saya sempat bersalam dengan ibu Raden Galoh, beliaupun bertanya,"Di mana kau kenal dia nak.. maafkanlah kesalahan beliau". Saya cuma memeluknya erat tanpa berkata apa-apa.. dalam hati cuma berkata .."Saya tidak pernah bertemu dengan anak Mak Cik!"
Dan jika berkunjung ke blog Raden Galoh... ratusan komen masih mendoakan beliau, dari dekat, dari jauh, yang dikenali dan tidak dikenali.
Yang pasti, rakan maya bukan sekadar sesuatu yang sia-sia. Ia umpama, rakan yang jauh tapi dekat di hati. Dalam konteks ukhwah, rakan maya adalah sebahagian daripada realiti kehidupan.

No comments: