Sunday 6 March 2011

Villa Ena

Sudah lama tidak mendengar perkataan villa. Dulu-dulu amat suka membaca buku cerita, maka terjumpa banyak sekali perkataan villa. Tidak sangka pula, akhirnya dapat jugak menginap di villa - Villa Ena. Jika di zaman dahulu, hajat untuk melawat sesuatu tempat hanya boleh dicapai dengan dua cara: ada duit, terbanglah ke tempat yang hendak dituju, atau jika tidak berduit, tunggulah ia hadir di dalam mimpi! Tapi, dengan dunia digital, bila-bila sahaja boleh 'menziarah ke tempat-tempat yang ingin dilawati' - gunalah Google Earth.

Beberapa hari lepas, terasa amat rindu untuk kembali ke satu tempat, lalu kami beramai-ramai terbang ke Villa Ena dengan Google Earth. Hanya perlu masukkan alamat, sekelip mata sampailah ke sana. Teruja juga dibuatnya, kerana yakin gambar-gambar yang diambil untuk Villa Ena ialah ketika kami masih berada di sana. Si Merahpun masih 'parking' di tempat yang sama!

Villa Ena ialah rumah kembar dua, empat tingkat (basement, tingkat 1, tingkat 2 dan loteng), tiga bilik tidur dengan bilik utama yang besar. Ada dua ruang tamu dan dapur yang luas - tempat bersantai dengan rakan-rakan. Entah datang dari mana kekuatan, setiap hujung minggu Villa Ena menerima ramai tetamu. Satu sesi bertukar-tukar pandangan dan kadang kala tempat merungkai kerunsingan apabila fikiran buntu. Kadang-kadang tetamu pulang sebaik selesai sembahyang Subuh!
Rindunya pada kehidupan di Villa Ena. Lambang rahmat Tuhan yang tidak ternilai. Alhamdullilah. Ingin rasanya diulang semula.

Gambar-gambar yang diambil ketika terbang secara digital ke sana:
 Villa Ena dari atas
 Si Merah berhampiran Villa Ena
 Villa Ena dari depan

Villa Ena dari sisi


2 comments:

TAYAR PANCIT said...

hai saye da join awak :)join saye lak http://tayarpancit.blogspot.com/2011/03/signifikasi-anugerah-sam.htmlya

kak cahaya said...

kak..sebak tgk gambo2 cyber akak tu...terasa terimbau jugak...kami pon slalu google cam akak...wat lepas rindu...anak2 mesti sronok kan..