Wednesday 16 November 2011

Tahniah Gem 5

Hari ini Gem 5 menerima keputusan UPSRnya. Waktu menunggu di sekolah agak lama. Ada sahabat menyarankan kami menghantar SMS pada jam 10 pagi ke nombor tertentu untuk mendapat keputusan . Ada yang bernasib baik, hantaran SMSnya diterima dan mendapat balasan. Ada yang 'jam', tidak dapat keputusannya melainkan menanti ianya diberi secara tradisional. Kalau difikir-fikirkan urusan pendidikan sudah menjadi satu perniagaan. Dari buku rujukan, soalan ramalan, sehingga ke mendapatkan keputusan, ada saja unsur perniagaan. Bayangkan, jika beratus ribu menghantar SMS dengan kadar 20 sen! Ia duit yang datang sekelip mata.

Tapi kami orang tua tradisional. Tidak memilih untuk SMS, tetapi melangut dengan penuh debar di depan pentas sekolah. Satu-satu nama dipanggil. Nama Gem 5 yang bermula dengan huruf A tidak muncul-muncul. Saya melihat Gem 5 menunggu resah. Saya pula menjadi tenang pula. Kenapa? Sebabnya, ketika bertentang mata dengan guru kelasnya, beliau memberi isyarat tahniah. Jadi tidaklah berdebar-debar lama.

Apa pun kami mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada pihak sekolah Seksyen 7 yang bertungkus lumus dari permulaan tahun. Kami cuma menghantar Gem 5 ke kelas tambahan yang disediakan oleh pihak sekolah sahaja. Tiada tuisyen tambahan dari swasta atau persendirian. Di awal tahun, agak sukar untuk menjangka keputusan ini. Beliau bermasalah. Tidak pernah mendapat A di dalam dua mata pelajaran utama - Kefahaman dan Karangan. Kami buntu untuk membantu. Guru bahasanya ternyata telah berjaya mengasah yang tumpul!

Tahniah ... Tahniah... Tahniah....



6 comments:

mulan said...

Congrats Gem5 and to the parents too!

kak cahaya said...

tahniah gem5..eh gem 5 tu yg mana kak ek..yg girl tu kan..sofea tu ke..lupa la anak kak yg mana..
tahniah lagi sekali kerana mendapat 5A..
pasni tunggu kak long pulak ek

Anonymous said...

Mulan dan Cahaya,

Terima kasih... Gem 5 - anak bujang!

NURAZZAH8 said...

TAHNIAH GEM 5 and parents too!

zafwah said...

congrats utk gem5..utk kak nas, abg fifi too..utk kak long yg tgh spm ni good luck..

Anonymous said...

Nurazzah8 dan Zafwah,

Terima kasih...

Sevendrops