Wednesday 11 May 2016

Ilmu Kreativiti Datang Bergolek

Puas ditenung-tenung di mana hendak dicari unsur kreativiti dalam diri. Ia seperti tidak pernah berkembang. Tidak dibaja. Lalu, hilang ditelan masa. Atau.. apakah kreativiti itu adalah semulajadi? Apakah ia datang bersama jasad yang dilahirkan? Tidak boleh langsung dipupuk? Ia soalan yang datang di fikiran dan melekat di situ tanpa jawapan.

Dua minggu lepas saya menemani Gem 4 yang mahu menghabiskan voucer bukunya. Gem 4, Gem 6 dan Gem 7 sibuk mencari-cari buku-buku di kedai Popular itu. Saya tidak ada tujuan. Ada buku yang dipegang untuk dibeli, diletakkan semula ke tempatnya.

Bila pulang, saya tertarik dengan salah satu buku yang dibeli oleh Gem 4. Jika melihat pada kulitnya, saya tidak akan membelinya. Tajuknya bercelaru.. tidak tahu yang mana satu.


Namun, bila diselak lembaran buku ini satu persatu ... Alahai... rupa-rupanya inilah bahan bacaan yang saya hajati. Ia datang bergolek di depan mata dengan izin Allah tanpa saya perlu atau pun tahu untuk mencarinya - "The Art of Creative Thinking" oleh Rod Judkins. Bahasanya mudah, penceritaannya menarik. Entri akan datang saya akan kupas semula intipati menarik yang ada di dalamnya. 

No comments: