Sunday 8 May 2016

Mencari Unsur Kreatif

Suatu masa dulu saya fikir (dan kita sangat dilatih) untuk menjadi saintis. Maka, seluruh keupayaan otak hanya berkisar tentang Matematik dan Sains. Dari Tingkatan Empat sehinggalah ke usia tua.. segalanya berkisar tentang fakta dan formula. Cuma akhir-akhir sini, ketika mendengar ceramah di sana sini, melihat sekitar tentang ini dan itu... menganalisa yang jauh dan yang dekat.. rupa-rupanya untuk berjaya dalam erti kata yang sebenar.. ialah wajib memiliki satu unsur dalam diri iaitu kreativiti!

Dengan unsur kreativiti ini kita boleh menjadi luar biasa. Berupaya membawa unsur kelainan yang dapat membezakan antara kita dan mereka. Malah.. sekarang.. pada waktu ini... ketika mencari pekerja.. banyak syarikat besar meletakkan syarat terlindung untuk mengambil pekerja.. iaitu mempunyai unsur kreativiti.

Katanya.. negara kita akan menuju ke pendidikan berasaskan kreativiti. Agaknya .. setelah berpuluh tahun merdeka tetapi terlena.. ia dikejutkan juga bahawa untuk berjaya dan menguasai dunia.. unsur kreativiti itu wajib ada.

Lalu, ketika ini saya bersyukur yang tidak terhingga kerana diberi Allah untuk membawa kesemua anak-anak untuk mengikuti pembelajaran berasaskan kreativiti pada usia mereka belum dewasa. Hari ini.. saya menyaksikan unsur kreativiti itu ada pada mereka dan makin timbul. Unsur itulah yang akhirnya saya akur saya wajib mencari ketika ini... ketika usia sudah tua.... 

No comments: