Wednesday 8 April 2009

Sepetang di Litar Formula One Sepang

Menyaksikan perlumbaan kereta antarabangsa Formula One memang "pernah ada di dalam mimpi-mimpi-mimpi". Lalu, keinginan tersebut disempurnakan pada hujung minggu lalu. Peluang tersebut bermula dengan satu panggilan pada lewat petang oleh Encik R. Ketika menerima panggilan tersebut, tidak dikenali siapa pemanggilnya. Beliau, memperkenalkan.."Saya R, ayah kepada H". Sambung beliau, "H memberitahu yang you all nak ke F1......." ..dan... akhirnya selang dua tiga hari, 4 tiket (setiap satu @RM1000 +) ke F1 Sepang selamat berada di dalam genggaman (Terima kasih H dan Keluarga!!!!!!).

Kedatangan tiket tu pulak akhirnya menimbulkan beberapa isu. Siapa yang akan pergi? Kami bertujuh... nak beli tiket tambahan.. alahai.. tentu jadi berkira-kira dengan harga sebanyak itu. Lalu, kami pun mengumpulkan semua Gem dan bertanya siapakah yang 'volunteer' untuk tidak pergi. Gem 7 termasuk di dalam senarai yang pertama tidak boleh pergi! Alasan.. dia kecil. Jadi. tinggal lagi enam. Kami cuba menawarkan hadiah kepada sesiapa yang tidak mahu pergi dengan sukarela. "What's the prize?" Tanya Gem 6. "Can I have an IPhone?" Tanya Gem 4 dengan selamba.. Adusss.. "OKlah.. we will stay at home". Kata Gem 4 dan Gem 6 serentak.

Keesokan harinya, kami membelek lagi tiket-tiket tersebut. Oppsss.. rupanya tiket berkenaan boleh digunakan untuk dua hari, Sabtu dan Ahad. Sabtu untuk acara 'timing' dan Ahad untuk perlumbaan sebenar. Bolehkah orang yang berbeza masuk dengan menggunakan tiket yang sama? Kami pun tertanya-tanya. Akhirnya, kami mengambil keputusan untuk mencuba. Siapa yang akan pergi pada hari Sabtu? Kami mengambil keputusan.. sesiapa yang tidak berminat dengan sukan akan pergi pada hari Sabtu.. pergi sekadar untuk mencari pengalaman. Yang berminat dengan sukan, akan pergi pada hari Ahad.


Pada hari Sabtu, Gem 1, Gem 3 , Gem 4 dan Gem 6 bertolak ke litar Sepang. Masing-masing telah disiapkan dengan topi dan 'earplug'. Walaupun ada arahan untuk tidak membawa sebarang minuman dan makanan, mereka dibekalkan juga dengan beberapa botol air mineral. Mereka pulang lewat malam. Gem 4 dan Gem 6 menunjukkan muka yang sangat ceria. Seronok kah? Tanya saya. Lalu. mereka menjawab "It's not about the racing mum.. it's about the feeling... we feel like we are in England! Do you know we saw Jake (ex Newsround's presenter), we saw Lewis Hamilton.... bla..bla..... O O O .. tahulah saya.. tujuan mereka pergi adalah semata-mata untuk 'merasa kembali' suasasana yang telah lama mereka tinggalkan.


Kesokannya mereka kami tinggalkan. Sepatutnya, Gem 7 tidak pergi kerana tiada tiket tambahan. Tapi Gem 1 kata.. "semalam ramai yang membawa anak kecil tanpa tiket tambahan". Kamipun bertekad untuk membawa gem 7. Mula-mula, Gem 7 Ok saja.. tapi bila mendengar deruman kereta-kereta yang amat membingitkan telinga, beliau mula menangis dan mengajak pulang. Adoi.. macam mana ni? Ramai yang cuba menenangkan Gem 7. Ada sorang mat salleh menghulurkan coklat. Ada pak cik India di sebelah menawarkan ketulan kapas untuk disumbat ke telinga. Ada pemuda Cina menghulurkan 'ear plug' .. katanya ambillah.. saya ada extra (Gem 7 pun dah ada earplug!). Mereka dengan senyum berinteraksi.. bukan sebab Gem 7 menangis mengganggu mereka.. bunyi deruman kereta lebih kuatttt mengalahkan segala bunyi yang ada.
Tetiba.. satu perasaan muhibbah terpantul.. oh.. negaraku..
Akhirnya.. Gem 7 dapat menyesuaikan diri dengan kebisingan.. dapatlah kami menonton dengan aman tanpa perlu mengusung beliau ke sana ke sini.

Ketika perlumbaan dimulakan.. bunyi deruman enjin menggegarkan jantung... WROOOMMMMM... WROOOOOOOMMMMMM... sekelip mata, pelumba-pelumba memecut dengan lajunya.. saya terkial-kial mencari yang mana satu Lewis Hamilton.. 'Mum. the one with yello helmet, black and red car!!!" Jerit Gem 5 sambil mata tidak lepas-lepas memandang ke litar perlumbaan. Gem 3 dan Gem 5 telah lama meninggal kerusi untuk berdiri di depan. Perlumbaan kian sengit, nun di atas..langit kian mendung..seiring dengan guruh berdentum dentam.. Di puncak bukit nun di sana .. ribuan penonton tidak berganjak sambil berteduh di bawah payung-payung pelbagai warna.

Pelumba sedang memecut .. hampir benar kami dengan mereka

Jake (Newsround presenter) ke hulu ke hilir menemuramah

Di depan kami.. setentang dengan 'pit stop' pelumba-pelumba

Kelihatan kereta pelumba Alonso dibelek oleh 'team'nya

Ini pula.. team hari Ahad..

Berhenti sebentar di pameran Mercedes

Ini team hari Sabtu.. puas cari t'shirt merah

Ini di depan pameran kereta BMW
Kih..kih... kecilnya
Inilah tempat duduk 'grand stand' pintu Jade.. tambah RM300 dapat naik tingkat atas.. tapi tak payah pun tak apa.. boleh aje ke atas..

Baru tiba.. hari ahad
Hujan sekejap ada.. sekejap tak ada
Pelumba mengelilingi litar
Seronok melihat kerenah 'team' pelumba masing-masing yang sedang bersedia di 'pit stop' masing-masing. Setiap team bagaikan robot.. tengok tu.. team berbaju putih melangut dengan aksi yang sama menyaksikan perlumbaan di layar tv

Team Alonso ketika beliau berhenti di pit stop
Macam-macam aksi team pelumba. Mereka bekerja pantas. Mudah-mudahan anak-anak mendapat sedikit maklumat secara langsung tentang perlumbaan F1. Ha..ha.. yang kelakar sikit... datang menyaksikan sendiripun, terpinga-pinga siapa juaranya. Walau apapun, pengalaman di negara sendiri ini adalah berharga sambil menyaksikan Sepang dikunjungi lebih kurang 97 ribu orang yang kebanyakannya terdiri dari bangsa asing.
Dalam keghairahan dapat menyaksikan perlumbaan berprestij ini, kami terkedu dengan keihklasan seorang pemandu berbangsa India dalam bas yang kami naiki lewat malam Ahad. Ketika dalam kekalutan dan kegelapan malam mencari arah kembali ke parking, pemandu bas ini menolong dan membawa kami mencari parking.. katanya .."Kesian .. ada anak kecil dan hujan pula". Jadinya, dalam bas itu hanya kami sekeluarga sahaja berpusing-pusing. Semoga Allah merahmati hidup beliau dengan cahaya keimanan.

3 comments:

Anonymous said...

Kadang-kadang pelik juga, mak dan anak-anak begitu teruja dengan F1 tetapi tidak dengan bapak seperti saya. Anak-anak saya juga enjoy dengan suasana di grand stand tetapi saya begitu rimas dengan panas, bising dan ramai orang. Nasib baik tahun ini mendung dan hujan. Namun kerana anak-anak saya turutkan juga, tentu saja kerana tiketnya free!

mph

zafwah said...

waaaa....bestnyer kak nas..

SevenDrops said...

Salam mph(?),
Memang mak bapa lebih excited sebab kecik-kecik dulu tak sapa bawa!

Salam Farah,

Best le jugak.. tapi tak se best camping kita dalam ribut di Wales.. teringin merasa semula 'tidur' berbumbungkan awan.. dan khemah pun nak runtuh...