Wednesday 27 July 2011

Sehari di Praque, Republic Czech - Siri 2

Selesai menjengok ke kiri dan kanan, ke depan dan belakang factory outlet barangan kristal, kamipun mengambil keputusan mencari kedai-kedai yang lain. Nampaknya apa yang ada di depan mata kurang menarik perhatian. Kesian Kimi, anak rakan sekerja yang dari tadi mengheret beg kosong berkapasiti lebih 30 kilogram.. Kimi sediakan beg kosong untuk kami mengisi barang-barang yang ingin dibeli!

Kami menuju ke deretan kedai menghala ke satu 'square'. Kata Kimi, hampir setiap bandar kecil di Prague mempunyai 'square' masing-masing. Entahlah apa maksud sebenar 'square' itu. Yang pasti, ia satu padang yang luas berbentuk segi empat. Di sana ada taman bunga dan air pancuran. Pohon-pohon tinggi merimbun.. amat mendamaikan. Ada bangku-bangku yang disediakan untuk bersantai. Bunga-bunga melata dan berkembang. Kelihatan berkelompok manusia bersantai dan bersidaian.

Sambil berjalan-jalan, terjumpa sebuah kedai ais krim. Dalam panas terik, tentulah ais krim itu amat mengiurkan. Kamipun berbaris melihat-lihat ais krim sambil bertanya sesama sendiri, halalkah ia? Kata Kim, ia halal. Maka, kamipun sibuk memilih - satu cedok = 12 krona. Masing-masing mengambil 2 cedok = 24 krona. Nilai 24 Krona terasa besar bagi yang tidak fasih tukar menukar mata wang.  Kami menikmati ais krim di depan kedai tersebut. Ais krim yang dijilat terasa sungguh sedap dan asli. Di samping kami, ada beberapa meja dipenuhi orang-orang Czech. Aneh ya... mereka duduk berhadap-hadapan, tanpa senyum atau bersembang!

Kami menyusuri lagi jalan di sepanjang 'square' tersebut. Sambil memerhati keadaan sekeliling, saya mendapati keadaan di situ amat pelik. Anak-anak berlari-lari atau bermain atau berbasikal tanpa suara. Tidak kedengaran mereka bersembang-sembang atau ketawa mengilai. Dunia sekeliling sungguh sepi!

Akhirnya, kami menuju ke kedai kristal lagi. Malangnya, kedai itu bertutup dan bernota. kami mengagak kedai ditutup kerana pekerja makan tengahari. Kami masih menuggu dengan penuh harapan yang kedai itu akan dibuka sebentar lagi. Lutut semakin lenguh.. lalu saya katakan kepada Kimi,"Baca sekejap nota tu, apa katanya". Lalu, Kimipun membaca.. katanya,"Rasa-rasa ayat tu berbunyi 'sakit'? Lalu, kami ketawa beramai-ramai dan seperti dalam cerita P.Ramlee yang ada watak buta huruf, kami masing-masing membuat andaian sendiri - barangkali tuan punya kedai sakit. Aduhai.. penatnya menunggu, tunggu yang sia-sia. Lalu, kami berjalan lagi menuju ke tengah bandar kecil itu.

Sambil menunggu van mengambil kami di tangah bandar kecil itu, kami memandang-mandang alam sekeliling. Biarpun nama Praque terkenal seantero dunia, kehidupannya seperti masih di belakang. Kedai-kedai nampak muram dan tidak bermaya. Kedai baju lesu. Apabila van sampai, kami berpatah balik ke Praque. Pemandu van amat terkejut kami pulang dengan tangan kosong. Beliau hairan kerana  kami telah membayar sewa van yang mahal (Euro160 = RM720!), tanpa membeli apa-apa. Bagi kami, kami membeli penerokaan dan pengalaman.

Di Praque, perut terasa amat lapar. Kami mencari kedai Arab dan menikmati nasi di situ. Sepinggan nasi sekitar Euro20 = RM80 lebih. Selepas perut kenyang, Kimi membawa kami di masjid yang berdekatan. Alhamdullillah, berpeluang juga bersembahyang di bandar itu.

Selebih masa yang ada, kami merayau-rayau mencari Kristal yang dihajati dan menikmati kecantikan bandar ini.






Sekitar 2 jam lebih, kami berangkat ke lapangan terbang untuk pulang ke London semula. Pengalaman menaiki Ryanair malam itu mengerikan kerana Prague dilanda ribut kuat. Sesekali, rombongan budak-budak sekolah menjerit-jerit kapalterbang menjadi seperti 'roller coaster'. Ketika itu, lutut sudah terasa menggigil, kaki dan tanganpun sejuk kerana ketakutan. Mulut terkumat-kamit membaca apa sahaja yang diingati. Alhamdullilah, Allahlah yang menyelamatkan kami pada malam itu.

Ahh... sehari di Praque, rasa bagai mimpi. Sekejap di London (beza masa 7 jam dari Malaysia), sekejap di Praque (beza 5 jam dari Malaysia), sekejap ke London semula. Masa? Bercelaru! Jam di talipon masih waktu Malaysia.

3 comments:

teratakmuslaily said...

hehehe.. tumpang gelak la kak..

SevenDrops said...

Laily,

Hoo..ho.... business makin maju nampak. Alhamdullillah...


Sevendrops

teratakmuslaily said...

Alhamdulillah kak.. for the first 18month ni nak kena byk sabar kak.. boss pun belum ada gaji lagi.. takperlah, janji semua bil settle dan Pengurus ada gaji pun dah cukup syukur Alhamdulillah...