Sunday 4 September 2011

Raya: Maaf Zahir dan Batin

Sekejap rasanya Ramadhan berlalu, kini sudah Syawal ke enam. Raya kali ini lebih sempurna kerana dapat bercuti panjang - 9 hari, tanpa memikirkan urusan kerja. Dapatlah beberapa hari berbuka puasa dengan kaum keluarga dan Tok.

Puasa dan Raya kali ini juga, kami juga berpeluang berbuka dan beraya di Hospital. Pak Long jatuh sakit dibulan puasa sehingga ke Syawal masih di sana. Satu kesempatan untuk bertafakur sebentar mengenang nikmat Tuhan yang sering dilupakan - iaitu sihat.  Maka, dengan melihat kepayahan si sakit, dapatlah membisikkan pada hati, sungguh, sungguh... nikmat sihat ialah nikmat sebenar. Nikmat untuk sungguh-sungguh beribadat dan mendekatkan diri pada Tuhan. Kerana, ketika sakit, ibadat sudah tidak sempurna. Ketika itu, kita mungkin akan bertanya, apakah ada lagi hari-hari seterusnya untuk kita mendekati Tuhan dengan lebih sempurna?

Sempena Syawal ini, kami sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan Maaf Zahir dan Batin untuk seluruh keluarga, sahabat handai, jiran tetangga dan sesiapa saja yang pernah mengenali kami. Mohon dimaafkan segala ketelanjuran kata dan sangka.





Bersama Mak dan Kakak

Kemeriahan Aidil Fitri sungguh terasa. Hari-hari dalam setahun yang dapat menghimpunkan seluruh ahli keluarga untuk kenal-mengenali dan menjalan aktiviti bersama. Sesekali, perasaan sayu datang menghambat .. kerana memikirkan dalam setahun, hanya sekali dapat bersama seperti ini. Maka ketika itu, aku terkenang kehidupan mak yang akan kembali sunyi sehingga bertemu Aidil Fitri sekali lagi, itupun jika umur mak masih panjang...

4 comments:

Anonymous said...

selamat hari raya kak nas..
maaf zahir batin..:-)


-siti hanim

SevenDrops said...

Salam Hanim,
Selamat hari Raya tooo!

Sevendrops

Penjejak Mimpi said...

Selamat hari raya juga untuk kak nas.
Mohon maaf zahir dan batin..

Anonymous said...

Penjejak Mimpi,
Selamat Hari Raya...

Jemput datang ke rumah jika ke sini - supaya yang maya menjadi realiti.

K.Nas