Monday 5 October 2015

Fesyen: Jadilah Kamu - Kun Anta - Be Yourself

Perkataan fesyen banyak menyiksa hidup saya sejak dulu. Ia topik yang menakutkan bagi golongan yang tidak terdaya untuk mengikut peredaran semasa. Kerana fesyen, kita boleh merasa lebih yakin atau merasa sangat tertekan. Contohnya, jika kita menggayakan semua serba fesyen baru - kasut, baju, tudung, beg tangan... dan dipuji-puji, maka kita selalunya kita akan rasa teruja. Keyakinan diri meningkat tinggi. Jika sebaliknya, disindir kerana menggayakan fesyen lama, keyakinan diri akan menurun dan melibatkan sentuhan emosi. Percayalah... kerana fesyen, hidup kita sentiasa akan ditekan. Fesyen bertukar ganti sangat pantas, kerap kali kita tidak akan terkejar.

Dulu-dulu Mak dan Ayah tidak mampu menyediakan segalanya atas dasar mengikut peredaran fesyen. Maka, jika dianalisa dari sudut fesyen, saya akan sentiasa kalah. Kekalahan itu meresap dan meracun keyakinan diri. Bayangkan, Mak hanya membekalkan dua pasang baju kurung ketika mula-mula masuk ke asrama tingkatan satu. Warna dan corak usah dicerita.. tidak langsung mengikut apa-apa peredaran fesyen. Yang satu berjalur-jalur. Yang satu warnanya jingga menyinga. Itulah pasang baju yang diulang-ulang sepanjang tahun. Ketika rakan-rakan sibuk menggayakan dari satu gaya ke satu gaya, saya hanya terpinggir sebagai golongan minimalis. Meskipun ia sekadar fesyen, tetapi itu jugalah yang memisahkan antara dua darjat, antara yang ada dengan yang tiada.  Fesyen.. Ia lambang keberadaan.

Barangkali kedewasaan dan pengalamanlah yang mengajar dan menyedarkan bahawa kita akan sentiasa penat dan kalah kerana hendak mengikut fesyen. Apatah lagi jika kita perlu bekerja di khalayak ramai. Kadangkala, kita akan pakai apa yang sama dengan yang dipakai oleh khalayak di majlis yang sama. Kadangkala, kita membeli dengan harga yang mahal, di butik eksklusif ketika baru fesyen itu bermula. Tetapi, baru dua tiga bulan, fesyen itu sudah dijual di pasar malam. Ia perlumbaan yang tidak tidak ke mana. Maka, pada tahun 2010 dulu saya bertekad saya hanya akan memakai baju yang direka sendiri. Saya tidak perlu mengikut apa-apa fesyen terkini, tetapi memakai apa yang saya ingin memakai mengikut cita rasa sendiri. Akhirnya, ketika ini saya baru terasa rupa-rupanya saya sudah bebas dari perlumbaan fesyen itu. Dari setiap komen yang diterima, saya membuat analisa sendiri. Sebenarnya, nilai ringgit tidak ada kena mengena dengan cantik. Kerapkali ditegur, "Cantiknya baju.. bla..bla..", saya tersenyum sendiri, benarlah.. cantik tidak berkadar terus dengan mahal. Ia perlu kena dengan corak dan warna. Ia perlu kena pada rupabentuk sendiri - tinggi atau rendah, gemuk atau kurus. Itu sahaja. Ia bukan tentang fesyen terkini dengan harga yang mahal dan ekskusif. Rupa-rupanya kemurungan zaman remaja kerana tidak mampu untuk mengikut perkembangan semasa adalah sesuatu yang sia-sia.

Percayalah... kerap benar fesyen terkini yang cantik dan mahal itu, tidak sesuai untuk kita. Contohnya, jubah sang puteri yang bentuknya kembang meleret, tidak sesuai untuk si rendang dan rendah. Tetapi, dek kerana mengikut fesyen.. kita memakai juga. Apabila, kita mampu menganalisa diri sendiri... kita mungkin akan ketawa.. betapa lucunya perwatakan dan rupa  kita. Akhirnya, benarlah kata penyanyi itu... Kun Anta... Be Yourself.. jadilah kita sendiri tanpa mengikut sesiapa.. percayalah kita akan rasa teramat lega. Sesungguhnya, kita sudah terlepas untuk perlu berlumba dengan sesiapa sahaja. Satu perlumbaan yang kita tidak mungkin akan menang.






No comments: