Monday 16 November 2015

Mencari Kekuatan

Pada 15 November 2015, saya hadir juga  ke The Straight Path Convention. Tapi kehadiran saya hanyalah sebagai peserta. Sepatutnya, jika saya ada keberanian, inilah konvensyen pertama yang membuka peluang kepada saya  untuk memberi ceramah pada khalayak ramai tentang buku yang ditulis. Ia konvensyen besar. Kata penganjur, 2000 tiket habis terjual. Ketika saya dan Gem 3 sampai, orang sedang berpusu-pusu menuju ke kaunter pendaftaran. Melihat gaya khalayak yang hadir, sempat saya membisikkan ke telinga Gem 3, jika saya hadir hari ini sebagai penceramah... mungkin saya akan pengsan berkali-kali. Saya boleh bayangkan kegemuruhan darah yang akan saya alami. Lalu, ketika saya mendapat tempat duduk di majlis itu, saya terus mengambil gambar pentas itu sebagai kenangan-kenangan. Melihat kedudukan pentas dan susunan khalayak penonton yang berbentuk separa bulat sudah membuatkan hati saya tidak putus bergetaran! Fuh!... saya bersyukur kerana tidak menerima pelawaan itu. Saya tidak menyangka hadirin yang penuh dari beraneka usia dan latar belakang.


Majlis dimulakan dengan ucapan dari Mufti Menk - salah seorang penceramah yang diminati. Selama ini saya hanya berpeluang mengikuti dari YouTube sahaja. Dua slot untuk beliau seperti tidak cukup. Penerangannya jelas dan logik. Tidak melalut dan tampak benar bersedia. Beliau ke pentas dengan menggunakan handphone sahaja. Ringkas dan mudah.

Penceramah kedua seorang lawyer. Saya kira beliau hadir ke pentas tanpa perlu gusar tentang apa-apa. Seorang lawyer pasti berani dan hebat berkata-kata. Pun begitu, ketika menjejak kaki ke pentas dan berhadapan dengan khalayak, suara beliaupun bergetar sambil berkata I'm trembling.. I'm trembling.. Beliau yang gagahpun mengambil masa beberapa minit di pentas untuk bertenang.

Datang pula penceramah seterusnya, seorang muallaf berbangsa Inggeris. Saya kira, penceramah kali ini tidak perlu gusar tentang apa-apa juga. Beliau sudah tentu fasih berkata-kata di dalam bahasa ibundanya! Pun begitu... suaranya bergetar juga. Dalam getaran itu beliau berkata berkali-kali I'm shaking.... I'm shaking.. I need chair to sit.. 

Maka, setelah selesai konvensyen itu pada waktu hampir Maghrib, saya keluar dari dewan itu dengan harapan baru.. Ya.. tidak mengapa untuk berasa gemuruh.. ia semulajadi tanpa mengira kekuatan seseorang.. Bolehkah pentas itu saya takluki satu hari nanti? Sedang mencari kekuatan diri...


1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)