Monday, 6 June 2016

Ia Datang

Ia datang lagi. Selamat datang Ramadhan. Satu kedatangan yang sangat-sangat berharga untuk menyucikan segala dosa yang ada. Benarlah kata ustaz... Ramadhan satu rahmat dari Allah yang datang menyapa setiap hambaNya, tidak kira darjah kebesaran dan kekayaan. Tidak kira di mana kita berada. Ia datang walau tanpa jemputan.

Betapa cepatnya masa telah berlalu. Terkenang pengalaman lama Ramadhan yang berpuluh tahun berlalu. Ketika itu Ramadhan hilang dibayangi dengan Syawal. Kerana Syawal ada raya. Raya ada benda-benda yang tidak ada pada hari biasa.. baju raya.. duit raya.. kuih raya.. lagu raya... Maka Ramadhan ketika itu dilihat dalam perspektif yang berbeza. Ia sukar, penat dan lama. 

Ketika usia menginjak tua, Ramadhan sudah dilihat dari perspektif yang berbeza. Di dalamnya ada beribu rahmat yang perlu disingkap. Sekiranya kita masih punya nyawa pada Ramadhan kali ini... ucapkanlah Alhamdullillah dengan tidak terhingga. Kerana anugerah ini Allah tidak memberi pada semua makhlukNya. Berapa ramai antara kita yang baru kehilangan nyawa sebelum Ramadhan sempat menyapa.

Selamat Menyambut Ramadhan. Moga kali kita mengisinya dengan pengisian luar biasa.

1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)