Thursday 19 January 2017

Menjadi Minimalis - Satu Analisa

Sudah lebih setahun  berlalu rupanya saya menulis entri ini Menjadi Minimalis. Ketika itu ia seperti satu azam tahun baru yang terbit atas analisa semasa ketika itu tentang fesyen-fesyen di pasaran. Saya kira pada waktu itu saya sudah bosan mengejar peredaran fesyen yang pantas bertukar. Kita seperti menjadi hamba yang lurus mengikut dan akan sentiasa kalah dalam perlumbaan ini. Hari ini kita berkejar, esok yang lain datang mengganti dan urusan itu akan berlaku tanpa henti. Di rumah, almari semakin sesak. Bertimbun. Lalu, saya ingin lari dari kekalutan itu. Saya kira, jika kita memilih jenis kain yang kita selesa, merekabentuk sendiri pakaian itu, kita akan berada di dalam dunia kita sendiri. Tidak perlu berlumba lagi. Saya lakukan keinginan itu.

Hari ini, azam itu telah menjadi rutin dan kini sudah melepasi jangkamasa setahun rupanya. Saya telah memilih warna hitam, kain chiffon beralas. Saya telah menganalisa dari cubaan rekabentuk baju yang telah lalu, akhirnya saya telah memilih satu. Terima kasih yang tidak terhingga untuk Zan, yang sudi menjahit dan melayani kerenah saya dengan sabar. Dan akhirnya beliau berjaya menghabiskan tugasan dengan bilangan pasangnya sangat minima.

Dengan warna hitam dan bilangan pasang yang minima itu, saya telah berjaya melalui pelbagai peristiwa. Namakan.... kenduri.. majlis hari jadi... kematian... raya... majlis konvo Gem 3.. saya telah menyertainya dengan gaya minimalis itu. Cuma tudung saja yang saya tukar gantikan sebagai titik fokus mata yang melihat.

Malah dengan gaya minimalis itu saya telah memgembara ke Dubai, berada di bangunan yang kononnya tertinggi di dunia. Saya juga mengenakan baju dari koleksi yang sama untuk membentangkan kertas kerja di tengah-tengah suasana sangat sedikit bilangan wanita yang menyertainya di Amman, Jordan. Di sana juga, saya telah melewati kehebatan sejarah Petra dan melawat gua Kahfi. Saya telah melalui pengalaman bermalam di tengah-tengah padang pasir menyaksikan gemilang bulan bintang bergugusan di angkasa. Di situ saya telah menyaksikan buat kali pertama seumur hidup planet Zuhal dan Musytari yang cantik dan terasa seperti mimpi.

Ya.. saya telah melalui pelbagai deretan majlis dan peristiwa dengan koleksi minimalis itu dengan rasa sangat selesa.

Alhamdullillah. Inilah antara kata yang telah saya kotakan untuk diri sendiri. Tiada paksaan. Apa yang saya rasa? Tenang - Saya tidak perlu fikir perlu berlumba lagi. Mudah - Ketika hendak bermalam di mana-mana, ia muat untuk sebuah beg kecil sahaja. Pada masa yang sama, ia tanpa sengaja bertukar menjadi satu lambang identiti. Apa orang kata? Ada saya kisah? Tetapi sesekali dengan gaya yang minimalis itu, ada yang menepuk belakang sambil berkata 'cantiknya'.. beli dimana? Bila saya bercerita tentang ia direka sendiri..lalu ada beberapa individu yang minta saya menjualnya dan mereka ingin membeli. Sesekali terliur juga dengan permintaan itu. Tetapi keinginan itu dimatikan kerana ia satu identiti yang disayangi.. biarlah ia begitu.

Ya Menjadi Minimalis... akhirnya saya sudah lebih setahun mengotakan azam itu. Mudah. Tenang. Selesa. 


No comments: