Tuesday 5 May 2009

Apa Yang Kita Mahu...

Apa yang kita mahu untuk menjadikan sekolah satu destinasi yang menjadi tumpuan anak-anak? Rata-rata tentu setuju kita mahukan satu rasa kecintaan dan kegembiraan bila berada di sana. Rasa itu untuk semua .. untuk anak-anak.. untuk guru-guru.. untuk pentadbir.. untuk ibu-bapa. Ini bukan soal merendah-rendah sistem pembelajaran kita. Ini soal bagaimana mahu menjadikan sekolah itu destinasi pilihan...yang dirindu, yang dicinta.. Bukankah tunggak Islam itu ilmu? Kita wajib cintakan ilmu. Lalu bagaimana untuk kita semua ke arah itu..

Saya baru mendengar keluhan ini pada musim cuti sekolah yang lalu, keluhan beberapa orang guru..mereka berkata "Ahhhh... tension nya nak ke sekolah!!". Saya menyampuk.."Aik... cikgu pun tension juga ke??". Mereka menjawab seakan serentak... "Bukan kami saja.. cikgu-cikgu Panatia pun tension juga!".
Kita harus memikirkan bersama... bagaimana.. bagaimana.. kerana kita tahu, untuk menuntut ilmu itu bukan semestinya hidup dalam tertekan ... "Learning must be happy and fun.. for all"! Kenapakah di negara orang boleh wujudkan suasana 'gembira' ini? Apa resepinya? Bagaimana untuk mengadaptasikannya dalam konteks dan budaya kita? Bagaimana? Bagaimana? Jom kita pakat-pakat selidik... dan cadang..

No comments: