Saturday 21 August 2010

Ganjil

Berpuluh tahun dahulu, amat sedih dan mengharukan jika terasa diri berkeadaan ganjil. Ada bermacam kategori keganjilan. Selalunya, jika berkeadaan ganjil, maka terasa-rasa orang-orang sekeliling akan berkata-kata sesuatu mengenainya. Pun begitu, kehidupan masa lampau banyak ganjil dari 'genapnya'! Contohnya, ketika berhari raya, selalu akan kelihatan ganjil kerana tidak mampu untuk mengikuti fesyen semasa. Atau, selalu berkeadaan ganjil kerana tidak memiliki apa yang kebanyakan orang lain mampu untuk memilikinya. Lantas, tertanam satu persepsi buruk bahawa ganjil adalah lambang kalah, murah dan muram. Lama persepsi itu tertanam di situ.

Cuma, baru-baru ini, ketika membelek-belek kain dan baju untuk persiapan menyambut aidil Fitri, tiba-tiba terasa tidak endah lagi untuk bertanya apakah fesyen kain atau baju atau tudung terbaru untuk dihambat dan diheret pulang. Ketika itu terasa, mengapa selama ini perlu berlumba-lumba untuk menjadi sama? Nikmat kerana sama rupa-rupanya tidak mungkin lama. Esok atau lusa, ia menjadi lapok juga ditelan masa. Kenapa tidak berlumba-lumba untuk menjadi ganjil?

Perhatilah dengan hati yang terbuka. Ganjil adalah lambang kemenangan dan kejayaan. Tidakkah anda akan dianugerahkan Ijazah Doktor Falsafah, ijazah tertinggi kerana anda berjaya mencari dan mencipta keganjilan bertahap dunia? Tidakkah projek anda diberi markah tertinggi kerana anda berjaya menghasilkan produk dan analisa yang ganjil? Sesuatu rekabentuk atau produk yang menyerlah adalah kerana ganjilnya. Cubalah berjalan di pasar Ramadhan. Langkah anda terhenti di gerai yang memaparkan sedikit kelainan: antara kuih-muihnya, lauk-pauknya, perhiasan gerainya atau kebersihan tuan dan gerai. Kerana, ganjil itu ada satu daya tarikan yang tersendiri.

Dulu, melihat sesuatu itu tanpa diam sebentar untuk berfikir. Dalam ruang lingkup agama, banyak perkara ada kaitan dengan ganjil. Contohnya, ketika Ramadhan ini, dinasihatkan agar memburu Lailatul Qadar pada malam-malam ganjilnya. Nama Allah = 99 = ganjil. Ada 7 kasta neraka dan 7 kasta syurga = ganjil. Ada 7 lapisan langit dan 7 lapisan bumi = ganjil. Ada 7 benua dan 7 lautan = ganjil. Banyak amalan-amalan, sunat diganjilkan. Ketika mengambil wuduk, perbuatannya diulang 3 kali = ganjil. Ketika bertasbih dan bertahmid = 33 kali = ganjil.

Apakah hikmahnya ganjil? Tidaklah cukup ilmu untuk menafsirkan. Cuma, ianya kelihatan seperti berkata-kata,"carilah keganjilan, kerana ianya lambang kejayaan". Lalu, jika ada yang bertanya,"bagaimana untuk berjaya?" Jadikanlah hasilnya ganjil: rekabentuk / idea / tulisan / kraf tangan / perniagaan / software / hardware / cerita - mudah-mudahan di sana ada kejayaan. Nampaknya, begitulah fitrah alam. Ganjil itu 'posh', anggun, mewah!

2 comments:

Anonymous said...

Salam,
Kak Allah memag suka yang ganjil...dan islam itu sendiri akan ganjil di akhir zaman ni... Salam ramadhan...jom masuk gear tiga...dihujung-2 ramadhan ni...

Farah Sharif.

SevenDrops said...

Farah,

Insyaallah.... mudah-mudahan azam masih kuat!