Sunday 26 December 2010

Antara Tanda-tanda

Masihkah ingat tentang peristiwa Tsunami? Banyak cerita-cerita tentangnya yang menimbulkan keinsafan bagi yang mahu berfikir. Antaranya ialah cerita tentang sebuah masjid di Acheh yang masih utuh biarpun dilanda Tsunami. Syukur, Alhamdullillah... untungnya hidup di zaman digital. Zaman yang memungkinkan peristiwa aneh itu direkod dan disebarkan untuk dikongsi bersama secara global.


Gambar Masjid di Lampuk (yang diambil sejurus selepas Tsunami) - sumber Internet

Mengikut logik akal, ia memang luar biasa. Sebuah masjid masih kukuh berdiri biarpun dihempas badai Tsunami. Peristiwa pada 26 Disember 2004 itu memusnahkan ribuan bangunan lain serta mengorbankan sekitar seratus ribu (100,000) manusia! Lalu, hatipun berkata .. Ya Allah.. Engkaulah yang mampu melakukan segala-galanya dengan hanya berfirman "Jadi", maka jadilah ia. Pun begitu, ragam manusia antara zaman, sama sahaja. Ada yang tunduk, takut. Ada yang masih berkata-kata sangsi seperti "masjid itu tampak begitu kerana stuktur bangunannya lebih kukuh berbanding dengan bangunan-bangunan lain... maklumlah rata-rata penduduknya daif, bangunan yang dibina pasti ala kadar sahaja!". Aduhai.. jika kepercayaan tidak kukuh.. pasti ada yang berkata,"Mungkin juga ada kebenarannya ya..".

Pada bulan Ramadhan yang lepas, sempat juga menonton satu siri tentang Islam di Jepun. Lalu diceritakan tentang Masjid Pertama di Jepun yang dibina di Kobe pada tahun Oktober 1935. Ia dibina dengan bantuan derma masyarakat Islam di sana. Rupa-rupanya, Masjid Kobe juga menerima nasib yang serupa seperti masjid di Acheh. Pada 17 Januari 1995, Kobe dilanda oleh satu gempa bumi yang dahsyat selama sekitar 20 saat. Pun begitu, sebanyak dua ratus ribu (200,000!) bangunannya tersungkur ke bumi. Tapi, masjid Kobe teguh berdiri. Masjid yang sama juga terselamat di dalam pengeboman Perang Dunia ke II!


Masjid Kobe selepas pengeboman dalam Perang Dunia Kedua

Apakah Jepun daif? Semua bangunan di Jepun pasti dilengkapi dengan daya tahan terhadap gempa bumi. Tapi Allah Maha Berkuasa, daif atau gagah.. sama sahaja. Yang ranap, akan ranap jua, yang gagah akan terus gagah dengan izinnya.

Sungguh! Kedua-dua masjid ini menjadi tanda-tanda bahawa Allah lah yang Berkuasa. Jika, kebinasaan Firaun yang ditenggelamkan di tengah lautan atau umat manusia di zaman Nabi Nuh ditenggelamkan di dalam banjir, sukar untuk dibayang... bayangkanlah dengan kemusnahan yang ada pada hari ini. Apakah kita masih tidak nampak dan bongkak?

Berikut ialah satu masjid di Turki yang terselamat dari gempa bumi.


Masjid di Turki

No comments: