Sunday 5 June 2011

Cuti-Cuti Sekolah

Lama tidak kemaskini blog. Masa berjalan pantas, dah sebulan tiada entri baru. Alahai.. beginilah apabila semester sedang berjalan. Banyak kerja-kerja yang dilambakkan dengan label URGENT.. SEGERA.. DUE DATE TOMORROW, SIAP SEBELUM TARIKH XXXX... Datangnya pulak bersekali dan bertindan. Setelah seminggu cuti sekolah berlalu, barulah boleh menarik nafas lega sedikit untuk beberapa ketika ini.

Apa yang dilakukan di dalam cuti sekolah ini? Bila cuti sekolah, Family7 cukup ahlinya. Jika tidak cukup ahli, rasa tidak sempurna untuk menjalankan aktiviti di luar rutin. Aktiviti pertama, kami membeli 2 ekor arnab yang diberi nama Dutch dan Lion (mengikut spesies asal mereka). Kadang-kadan mereka dikurung, kadang-kadang dikeluarkan dari kandang dan dilepaskan bebas. Ohhh... sungguh comel apabila melihat Lion yang suka berdiri dengan dua belah kakinya sahaja!
Dutch (putih-coklat)dan Lion (hitam)

Kemudian, kami ke pusat membeli-belah untuk membeli sedikit keperluan bagi 4 gem yang akan menghadiri kursus motivasi Superkid. Kemudian, makan-makan!





 Kesokan harinya, pagi-pagi lagi kami sudah bersedia memulakan perjalanan ke Lenggeng untuk menghantar Gem3, Gem 4, Gem 5 dan Gem 6 di Excel Training and Resort. Masing-masing berdebar-debar bagaimana agaknya kursus kali ini. Ramai ibu bapa yang menghantar anak-anak ke sana. Untuk sessi kali ini dianggarkan sekitar 270 pelajar hadir. Yang menarik, ibu bapa juga dikehendaki hadir ke satu sessi bersama dengan Datok Fadzillah Kamsah. Sessi yang berlangsung hampir 3 jam setengah sungguh bermanfaat. Kata Datok, tidak guna anak-anak dihantar untuk berubah, jika ibu bapa tidak berubah! Mudah-mudahan, ilmu ini dapat dimannfaatkan sebaiknya.

 Datok Fadzillah Kamsah dari jauh...

Selesai sesi tersebut, tinggallah Gem 7, terkonteng-konteng... tanpa abang dan kakak untuk memeriahkan setiap suasana. Dalam perjalanan pulang, kami singgah sebentar di Bunnyland. Adalah beberapa jenis binatang untuk didekati.
 Gem 7 dan Aishah  dengan anak-anak kuda

 Gem 7 dengan monyet-monyet


 Gem 1 di atas buaian ... muka selepas menghadiri sesi 'brain wash' Datok Fadzillah Kamsah

 Gem 2 bergambar dengan kambing yang begitu mesra!

 Gem 7 dan Zofir

 Setelah penat bermain, Gem 7 senang hati untuk pulang ke rumah...

Malangnya.... kami tidak pulang ke rumah.. Di tengah jalan, kami tukar fikiran untuk ke Kuala Pilah menziarahi Keluarga Shatri dan Miza secara mengejut. Kami dijamu dengan dua ekor ikan Patin yang besar-besarrrr (dimasak lemakkan). Uhhh... sungguh lazat. Akhirnya, kami sampai ke rumah ketika jam menunjukkan pukul 1 pagi! 

No comments: