Tuesday 11 October 2011

Peperiksaan dan Mati

Entri yang lepas mencoretkan tentang hidup dan peperiksaan. Sepanjang hidup, entah berapa banyak peperiksaan yang telah diharungi.  Peperiksaan dilihat penting kerana ia memberi impak dalam kehidupan. Impaknya pula jelas diterima. Jika tidak membuat persediaan yang cukup, soalan-soalan di dalam peperiksaan tidak dapat dijawab dengan sempurna, maka hasilnya, markah yang rendah. Markah yang rendah bermakna menghampiri kegagalan. Kegagalan di dalam peperiksaan bererti banyak peluang-peluang kerjaya professional tertutup. Itu resam hidup yang berorientasikan peperiksaan.

Lama saya berfikir-fikir, rupa-rupanya, bukan hidup di dunia sahaja yang perlu berorientasikan peperiksaan. Hidup di alam kubur dan akhirat juga berorientasikan peperiksaaan. Kita akan dikastakan  selepas  mati berdasarkan  markah amal, tujuh kasta neraka dan tujuh kasta syurga! Ia kasta yang abadi. Maka, jika hendak dibandingkan dengan kasta sosial di dunia, sudah tentu kasta di akhirat ini berimpak tinggi. Tapi, apakah kita semua gentar dan gusar tentang peperiksaan-peperiksaan yang ada kaitan dengan hidup selepas mati ini?

Sungguh, setiap denyutan nafas, kita akan diuji dan dari itu  kita mengaut markah dalam perkiraan  unit pahala atau dosa. Mari kita perhatikan apakah jenis soalan di dalam peperiksaan-peperiksaan untuk kejayaan di akhirat:

1. Jenis soalan yang memerlukan jawapan Ya atau Tidak.
    Contoh: Adakah kamu beriman dengan Allah?

2. Jenis soalan yang memerlukan jawapan pendek?
    Apakah erti Iman?
    atau
    Berapakah rukun Islam?

3. Jenis soalan yang ada format dan praktikal.
     Tunaikan sembahyang.
     - Sembahyang ada formatnya (rukunnya), jika salah dapat dosa, jika betul dapat pahala.
     Contoh-contoh soalan lain yang seangkatan dengannya:
  • Tunaikan puasa
  • Tunaikan zakat.
  • Tunaikan haji.
4.  Soalan tidak berformat.
     Contohnya, semua bentuk dugaan untuk setiap denyut nafas.
     Ada kalanya, kita diuji dengan ujian yang kecil, seperti digigit oleh seekor nyamuk.
     Ada kalanya, kita diuji dengan ujian yang agak besar, seperti talipon dicuri.
     Ada kalanya, kita diuji dengan sakit, dengan kejayaan, dengan harta, dengan anak, dengan pembantu rumah, dengan bos, dengan rakan sekerja, dengan pemandu di jalan raya, dengan mak cik jual sayur, dengan pemuda jual insuran, dengan remaja jual majalah, dengan motor rosak di tengah jalan, dengan pengemis yang betul, dengan pengemis yang bersindiket, dengan lampu trafik rosak, dengan anak-anak bergaduh, dengan arnab yang busuk, dengan kucing kurap memandang sayu meminta makanan, dengan..... macam-macam.

Lalu, aku bertanya pada diriku sendiri: "Jika, semasa diuji dengan peperiksaan SPM untuk kepentingan dunia yang tidak seberapa itu, aku sungguh-sungguh gentar dan merintih pada Tuhanku, merayu memohon kejayaan; bagaimana pula dengan ujian-ujian untuk alam selepas mati yang abadi ini?" Aku tanya dan tanya lagi. Bagaimana??? Ya Allah, aku ingin sekali menjawab semua soalan peperiksaanMu dengan sempurna, mendapat markah pahala yang tertinggi. Hadirkanlah rasa gusar dan gentar dan sayu dan sendu ke dalam jiwa-jiwa kami ketika menghadapi peperiksaanMu. Agar, kami tetap merasa hamba yang hina dan perlu terus meminta-minta padaMu, Pemilik segala.













No comments: