Tuesday 28 February 2012

Pak Long Dalam Kenangan

Tanggal 27 Februari 2012 akan termaktub menjadi satu lipatan kenangan - tarikh Pak Long (abang sulung Gem 1) kembali ke Rahmatullah.

Pak Long sudah lama sakit - dari diabetis kemudian meleret-leret ke satu demi satu penyakit yang lain. Kemudian, Pak Long makin kritikal sejak awal puasa tahun lalu. Setiap kali diberitahu Pak Long kritikal, kami akan segera pulang. Tapi, untuk kali terakhir, atas beberapa sebab kami menangguhkan ke waktu petang. Rancangan kami, selepas anak-anak pulang dari sekolah dan menyelesaikan beberapa perkara di pejabat yang perlu diuruskan segera, kami akan pulang. Belum tiba waktu bertolak, kami diberitahu Pak Long sudah tiada. Secepat yang mungkin kami memecut pulang. Sebaik tiba, Pak Long sedang dimandikan buat kali terakhir.

Sudah tentu kehilangan Pak Long dirasai. Pak Long kaya dengan kasih-sayang. Sikap ambil beratnya tidak ada tandingan. Malah, ketika beliau dalam keadaan kritikal, beliau masih bertanya khabar dengan ceria setiap kali keputusan peperiksaan diumumkan. Beliau pusat berita - tentang siapa mendapat apa di dalam keluarga. Beliau juga akan menyediakan habuan untuk setiap yang berjaya. Tetapi, ketika keputusan PMR diumumkan baru-baru ini, Pak Long makin lemah. Lalu, saya katakan pada Gem 4, nampaknya Pak Long sudah uzur benar untuk sama-sama meraikan kejayaannya. "Yes, I know", kata Gem 4 dengan perlahan. Bukan sedih sebab tidak dapat hadiah dari Pak Long, tapi akur bahawa masa bersama Pak Long makin menjadi singkat.

Semalam, ketika melangkah pulang dari rumah Pak Long, saya sempat melirik potret kami sekeluarga yang masih tergantung di satu sudut rumahnya. Potret yang digantung Pak Long untuk mengingati kami semasa kami jauh di perantauan dulu. Mungkin ia cuma potret tua, tapi untuk kami, ia menggambarkan kasih sayang yang tidak terucap Pak Long pada kami sehingga ke akhir hayatnya. Ia sangat menyentuh rasa.

Selamatlah Pak Long menempuh alam barzah. Moga alam baru Pak Long sentiasa bercahaya dengan ilmu, amal dan anak-anak yang ditinggalkan. Kami sayang Pak Long. Al-Fatihah.

4 comments:

Anonymous said...

Having read this I believed it was very enlightening.

I appreciate you finding the time and effort to put this
short article together. I once again find myself spending way
too much time both reading and commenting.
But so what, it was still worthwhile!
my page :: uneven skin tone

Anonymous said...

Hi there, I desire to subscribe for this website to get hottest updates, therefore where
can i do it please assist.
Also visit my site ; http://bostaditurkiet.net/

Anonymous said...

Hello there, There's no doubt that your site could be having browser compatibility problems. When I take a look at your site in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it has some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, fantastic blog!
Here is my page :: Propertyinturkeyforsale.net

Anonymous said...

Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you! By the way, how can we communicate?
My weblog :: http://iweboo.com/index.php?do=/blog/3410/eliminate-acne-by-pursuing-these-easy-ways/