Saturday 28 December 2013

Selamat Dihantar

Akhirnya, pada tarikh 26 Dis 2013, jam 2.30 pagi, manuskrip kedua telah selamat dihantar ke Greenbird Books. Harap-harap ia masih boleh termasuk kuota untuk diterbitkan pada tahun 2014. Sepatutnya, ia dirancang untuk diterbitkan dalam tahun 2013 dalam bahasa Malaysia. Ia tidak menjadi. Demikianlah, kita hanya mampu merancang, Allah Maha Mengetahui jalan yang terbaik.

Buku kali ini akan mengajak pembaca untuk melihat tanda-tanda Kebesaran Allah dari sudut dunia digital. Betapa kita sangat beruntung, namun keberuntungan itu sering berlalu, tidak perasan.

Sebagai contoh, tanda-tanda Kebesaran Allah dapat dilihat pada perkataan 'baca'. Bayangkan, arahan membaca diwahyukan Allah kepada seorang Nabi dan Rasul yang tidak tahu membaca. Malah, lebih 1400 tahun dahulu, buku pun tidak dapat digambarkan oleh orang kebanyakan. Tetapi, arahan baca dari Tuhan, ditaati oleh orang-orang beriman yang terdahulu walaupun ianya berbunyi sangat ganjil dan di luar jangkauan akal.

Sedangkan kita di zaman digital ini, aktiviti baca menjadi tersangat penting. Bukan sekadar untuk tujuan pembelajaran dan pekerjaan, Malah, untuk makan (baca menu), berjalan (baca peta), ke tandas (baca simbol)... semuanya perlu pada baca.

Sungguh, arahan baca dari Allah SWT tersangat futuristik. Baca menjadi ibu kepada kehidupan di dunia dan di akhirat untuk sepanjang zaman. Pada perkataan baca, ada tanda-tanda Kebesaran Allah.

No comments: