Monday 14 April 2014

14/4/14

Tidak perasan.. yang hari ini tarikhnya cantik. Sehinggalah ketika melangkah ke pejabat, rakan sekerja Ifa datang memeluk seraya mengucapkan selamat hari lahir serta diikuti dengan doa-doa yang diaminkan. "Cantik tarikh ni kak!", kata Ifa. "Apa yang cantik?", tanya saya seperti kepelikan. 14/04/14!!! Ahhh... cantiknya ya. Tarikh hari lahir yang secantik ini akan berlaku sekali seumur hidup. Lalu saya mengambil kesempatan ini untuk mengabadikan sebelum ia pantas berlari dan meninggalkan.

Sebenarnya sudah beberapa lama saya sudah tidak mengendahkan kedatangan hari lahir. Kegembiraan menyambut hari lahir sudah tidak seghairah masa muda terutamanya ketika belasan tahun. Hari ini kegembiraan bukan untuk sekarang. Hari ini lebih tertarik memikirkan semula kenangan masa lampau. Ketika harapan sangat tinggi pada hari-hari muka. Indahnya hidup masa lalu yang diulit mimpi. Kata Mak... berlarilah mengejar bintang-bintang. Agar awan kelam ketika itu berlalu demi masa. Kata Mak... dakilah gunung-gunung... agar hidup di puncak berkilau-kilauan.

Hari ni.. setelah beberapa dekad hidup.. aku sudah berada di persada gunung. Pun.. aku masih mencari-cari.. apa bezanya dulu dan sekarang? Di mana kilauannya? Di mana bintangnya? Usia kian bertambah... lesu untuk melangkah. Apakah akan ada lagi cita indah yang tidak sudah?

4 comments:

teratakmuslaily said...

happy birthday kaknas...

N N said...

assalamualaikum dr.
selamat ulang tahun kelahiran

saya masih membaca blog dr..
:)

Anonymous said...

Thanks Laily... blog Laily dah bersawanggggggg! Bila nak update banglo tu...

Anonymous said...

Assalamualaikum NN,
Blog dah delete ke? ....

Thanks...