Tuesday 31 March 2015

Hari Pertama GST

Hari-hari yang lepas, Gem 6 dan Gem 7 sangat banyak bertanya tentang GST. Tanya Gem 7, "Baikkah GST?". Saya jawab ... "tidak, untuk pengguna". Banyak barang akan naik harga dengan   dengan penambahan kos GST. "Even the food at the canteen?", tanyanya lagi. "Yes", jawab saya pendek. Agaknya setelah sekian lama GST disebut-sebut.. ia satu hari yang ditunggu. Apa akan terjadi. Ia isu yang menggusarkan banyak pihak.. termasuk si kecil ini yang berfikir secara logik. 

GST.. cukai untuk semua. Kaya atau miskin ia tidak mengenalinya lagi. Saya sudah bosan mendengar iklan GST yang memujuk bahawa harga barangan tidak naik. GST baik untuk semua... bla.. bla...  Hakikatnya banyak harga barang dan perkhidmatan akan naik. Di pagi-pagi yang mulia ini.. apabila ke satu kedai untuk sarapan, ianya disambut dengan "Dear Customer... our new price will include 6% GST....".

Di sisi Tuhan.. apa hukum GST? Satu kezaliman untuk golongan miskin yang untuk mengisi perutpun  sangat berkira-kira. Jika tidak pernah melihat insan miskin dalam seumur hidup (kerana hidup dianugerah Tuhan kaya raya..) sila baca blog rakan sekolah saya ini.. lihatlah dalam sendu hakikat sebenar kehidupan kebanyakan rakyat Malaysia .... warga negara pengeluar minyak dunia - moniermatdin.blogspot.com

Mood - "feeling hopeless".

 

1 comment:

Anonymous said...

can i know your name and which class are u in asis ?