Thursday 5 November 2015

Mencari Makna Bahagia

Dua hari lepas saya ditunjukkan oleh rakan sekerja satu video pendek temuramah seseorang dengan seseorang yang lain ala 'Oprah Winfrey Show'. Tidak tahu siapakah yang menemuramah dan siapakah yang ditemuramah. Tidak penting untuk diketahui. Yang penting isinya. 

Kata lelaki yang ditemuramah itu, untuk mencari bahagia perlu ada beberapa perkara. 

Perkara pertama, jaga hubungan baik dengan Tuhan. Hubungan yang baik ini akan menjadikan kita lebih rasa selamat. Jika ada apa-apa masalah, kita ada tempat mengadu. Lelaki ini bukan penganut Islam. Dia boleh berkata begitu. Apatah lagi kita sebagai seorang Muslim yang mengaku bahawa Allah Tuhan kita yang memiliki segalanya. Kita akan rasa selamat InsyaAllah dengan bertawakal hanya pada Allah. Menyandarkan segala kesulitan dan kesedihan.

Perkara kedua, jangan sandarkan kebahagian kita dengan siapa atau apa. Contohnya, kita hanya akan bahagia jika kita ada ibu bapa yang baik. Atau kita akan rasa bahagia jika kita berkahwin. Atau kita akan rasa bahagia jika kita mempunyai rumah besar. Jika kita begitu, kita tidak akan bahagia. Lalu, saya merenung pada diri sendiri. Sepanjang hidup ini, saya sering sandarkan kebahagiaan kepada sesuatu. Contohnya, saya akan bahagia jika saya mendapat PhD. Selepas mendapat PhD, saya sandarkan harapan kepada sesuatu yang lain pula. Akhirnya, kebahagian seperti fatamorgana (mirage), di tengah-tengah panas, dari jauh ia kelihatan seperti kelopak air yang mengiurkan, bila sampai, kelopak air langsung tiada. Ia hanya bayangan. Jadi, kata lelaki itu, jadikan kita sendiri sebagai pemilik kebahagian itu. Jika kita ingin rasa bahagia, kitalah yang patut meraihnya, tidak perlu kepada sesiapa atau sebarang peristiwa - "We own our happiness".

Perkara ketiga, jadikan kebahagiaan ada di sepanjang peristiwa hidup kita, bukannya di akhiran. Contohnya, kita sering berkata, kita akan bahagia selepas kita memiliki sesuatu. Sepatutnya, kita perlu berbahagia ketika kita sedang mengejar sesuatu, bukan sesudah itu. Seperti, suatu masa yang lama dulu, saya kira saya akan bahagia jika saya mempunyai anak-anak yang sudah dewasa. Mereka sudah berdikari dan tidak merengek meminta itu dan ini. Tetapi, kini, ketika kebanyakan daripada mereka sudah dewasa, barulah saya sedari bahawa kerenah mereka ketika kecil itu sebenarnya membahagiakan. Jika masa boleh diputarkan semula, saya ingin sekali menikmati hidup yang masa lalu itu.

Keempat, saya sudah lupa apakah istilah yang digunakan oleh lelaki itu. Tetapi, dari penceritaannya bolehlah saya simpulkan bahawa yang dimaksudkan beliau itu ialah 'redha'. Jika kita redha dengan suratan Allah, maka sesungguhnya dalam apa jua keadaan yang ditimpakan, kita akan merasa bahagia.

Manisnya kata-kata lelaki ini yang sesuai untuk diambil pengajaran!

3 comments:

Penjejak Mimpi said...

Assalamualaikum Kak Nas..

Sy suka dengan entri ini. Mmg ramai antara kita masih tercari2 apa itu kebahagiaan sebenarnya termasuk sy sendiri..

p/s Moga Kak Nas bahagia selalu. Amin :)

SevenDrops said...

Alhamdullillah.. ada juga manfaatnya... Lama tak dijejak oleh 'Penjejak Mimpi'... thank you thank you..

SevenDrops said...

Alhamdullillah.. ada juga manfaatnya... Lama tak dijejak oleh 'Penjejak Mimpi'... thank you thank you..