Tuesday 1 March 2016

Empayar Kita

Perkataan empayar seperti sangat jauh dari kita. Seperti jauhnya langit dari bumi. Dulu-dulu terpaksa belajar mata pelajaran sejarah... maka ketika itu perlu mempelajari empayar-empayar yang terdahulu seperti empayar kesultanan Melaka. Sudah tentu, bagi saya, empayar itu umpama cerita-cerita sejarah yang tidak wujud pada hari ini.

Malangnya, kewujudan empayar sentiasa silih berganti sehingga ke hari ini. Lihatlah bagaimana Mark Zuckerberg membina empayarnya melalui 'Facebook'. Bill Gates dengan 'Window' nya, Steve dengan 'Apple' nya. Empayar mereka menakluki sepelusuk dunia. Kadang-kadang, keinginan untuk menjadi seperti mereka ada... cuma keupayaan saja yang tiada.

Pun begitu, sebagai seorang Muslim, kita tidak dapat lari dari membina empayar sendiri. Di alam abadi nanti, hanya kita dan empayar kita yang berdiri untuk diadili. Penghujungnya hanya ada dua pilihan, antara syurga yang hidupnya bersenang-lenang atau neraka yang hidupnya sentiasa terseksa.

Siapakah yang berada di dalam empayar kita untuk di alam sana? Seluruh keturunan di atas kita dan di bawah kita. Rekod anak, cucu, cicit, mak, ayah, datuk, nenek moyang dan yang seumpamanya saling berkait dalam perkiraan dosa dan pahala.

Sungguh... sekiranya kita membayangkan empayar yang abadi itu.. sudah tentu kita sangat berkira tentang agama, asal dan keturunan, perilaku dan tata susila. Segala-galanya tentang ahli keluarga yang kita ada. Sempurnakah solat kita dan mereka? Sempurnakah puasa kita dan mereka? Hati wajib tertanya-tanya di manakah tahap keimanan dan keislaman kita dan mereka. Sesungguhnya.. kita dan mereka adalah di dalam empayar yang sama di alam sana yang kekal abadi. 

No comments: