Thursday 17 March 2016

Rindu Seekor Kucing

Pada hari Ahad yang lepas, dalam perjalanan pulang dari kampung, kami singgah sebentar menziarahi anak saudara ipar yang baru kehilangan ayah seminggu yang lalu. Pemergian arwah ayahnya agak pantas. Bermula dengan seperti satu lecur kecil di kaki sehingga melarat ke pembedahan pertama dan kedua. Dalam masa seminggu. Khabarnya, melihatkan sakitnya, tidak disangka oleh ahli keluarga bahawa mereka akan kehilangannya. Penyakit yang kelihatan biasa-biasa, rupanya luar biasa.

Ketika kami menjejak kaki ke rumahnya, terdengar bunyi kucing mengiau. Bunyinya sedikit pelik.. sekali dengar pula seperti meraung sayu. Kata anak buah, sudah beberapa hari kucing itu tidak lalu makan. Asyik meraung ke hulu ke hilir. Semasa kami bersembang-sembang, si kucing ini datang bermanja-manja. Sesekali ia berbunyi juga. Sayu. Kata anak buah, selalunya setiap lepas Subuh, kucing ini akan menunggu arwah ayahnya pulang dari masjid. Arwah ayahnya akan menyediakan makanan dengan resepi istimewa. Ketika diceritakan begitu... sebak juga melihat ibu kucing yang meraung itu. Tidak pernah seumur hidup hampir mengalir air mata untuk seekor kucing yang kehilangan seorang manusia yang rapat dengannya!

Alahai.. rindu seekor kucing.. siapalah yang tahu. Semoga dengan kesedihan kucing itu bertukar menjadi rahmat yang melimpah untuk si arwah. Bukti kasih sayang sesama makhluk di hadapan Allah. Bukankah cerita sejarah pernah didengar bahawa ada seorang wanita dihadiahkan syurga kerana menjamu minuman untuk seekor anjing yang kehausan? Sungguh.. Allah SWT sahajalah yang Maha Tahu.

No comments: