Sunday 28 May 2017

Berdamai Dengan Takdir

Beberapa hari lepas, ketika berjalan menuju ke kelas, sempat bersembang-sembang dengan rakan sekerja di sepanjang perjalanan ke situ. Kata rakan sekerja, dia tertarik dengan satu ceramah seorang ustaz yang mengutarakan satu cadangan: Berdamailah Dengan Takdir.


Ya.. kita dengan takdir tidak dapat dipisahkan. Jika yang tersurat ke atas kita kejayaan, kemurahan rezeki, kesihatan yang sempurna, hidup yang tersusun... maka takdir itu tidak kita musuhi. Tapi sekiranya, takdir itu satu kesedihan, kesakitan, kegagalan.. lalu perkataan yang mungkin akan terpacul mungkin seperti.. Kenapa aku? Maka apa yang tersurat pada saat itu akan mengundang kemarahan dan tidak puas hati dengan takdir ujian ini.

Perhatikan sepanjang kehidupan kita.. selalunya kita akan diuji pada titik kehidupan yang kita selalu bercita-cita untuk mendapatkan yang terbaik, tertinggi, terpantas, terbanyak, terkaya..... semua keindahan imaginasi pada tahap maksima. Kita selalu diuji pada titik ini. Contohnya jika kita ingin perkara X berlaku dengan segera, puas dinanti, berbulan, bertahun, X tidak muncul sehingga kini. Ketika itu kita sering akan melihat sekeliling dan merasa sangat tidak puas hati pada kehidupan ini, kerana Si Polan itu dan Si Polan ini sudah mendapatkannya dengan mudah dan bersahaja. Tidak tersiksa jiwa raga seperti kita. Maka, ketika ini kita akan merasa tidak puas hati dengan gundah gulana ini. Kita seperti bermusuh dengan takdir hidup yang Allah SWT suratkan untuk kita.


Kata ustaz, tidak ada cara lain untuk memujuk hati dan menenangkan kehidupan kecuali redha dengan takdir yang tersurat itu. Usah membenci. Usah merungut. Usah bersedih. Usah bergundah gulana.. berdamailah dengan takdir yang tersurat dengan redha. Percayalah di hujung sana tetiba kita akan terasa manisnya suratan takdir yang tidak disenangi itu.. kerana dengan kepayahan itu kita telah temui cara untuk berlari mendekati Tuhan yang selalu kita lupa ketika kita ditakdir dengan yang senang-senang sahaja!

No comments: