Thursday 7 May 2009

Cikgu Siti dan Cikgu Ali

Minggu lepas, ketika kami menghantar Gem 7 ke tadikanya, cikgunya iaitu cikgu Siti telah berlari-lari anak mendapatkan kami. Katanya "Saya nak minta maaf" dan kemudian terhenti untuk menarik nafas.. Dalam kepala saya.. "apalah pulak yang Gem 7 dah buat nih". Cikgu Siti meneruskan penerangan.. katanya itu minggu terakhirnya di situ. Beliau akan menamatkan perkhidmatannya di tadika mulai bulan Mei. Gem 7 suka betul dengan cikgu Siti. Itulah satu-satunya cikgu yang 'berjaya memikat hati' Gem 7 di hari-hari permulaan di tadikanya beberapa bulan dulu. Pada mula-mula dulu, Gem 7 pasti akan berkata "I want teacher Siti only!". Apa rahsia cikgu Siti 'menjinakkan' Gem 7 dengan tadikanya, tidaklah diketahui. Tetapi kesannya, kini Gem 7 akan selalu membaca Al Fatihah dengan nada dan gaya yang unik. Bacanya tidak kira bertempat. Ketika bangun, ketika bermain, ketika makan, ketika berada di dalam kereta.. di mana-mana. Gayanya, secara santai seolah-olah mengajak kami bersama-sama dengannya membaca surah itu. Tanpa disedari ianya menjadi satu rutin untuk satu keluarga... al Fatihah di mana-mana. Cikgu Siti tidak tahu akan hal ini... namun untunglah cikgu Siti, hari-hari dalam diam,.. pasti tertulis di Luh Mahfuznya .. catatan kebaikan untuknya hasil amalan ini. Cikgu Siti cikgu pertama Gem 7 dan saya ingin sekali beliau mengenangnya untuk selama-lamanya sebagaimana saya sentiasa mengenangi guru pertama saya, cikgu Ali.

Cikgu Ali merupakan seorang guru yang istimewa di hati kerana dia guru pertama di dalam hidup saya. Guru darjah satu ini telah menerima saya yang hanya pandai mengira 1-5 sahaja! Saya tidak mengenal angka dan huruf. Cikgu Ali mengajar kami menulis di atas tanah... terbongkok-bongkok melakar huruf dan angka... terkial-kial mencecah jari telunjuk ke tanah. Dalam kelas yang panas dan gelap, Cikgu Ali membakar semangat kami untuk memiliki kehidupan yang lebih cerah. Jasamu telah tertulis di Luh Mahfuz.

Untuk semua cikgu, yang dulu, kini dan akan datang.. semoga semuanya diberi Allah jalan terpantas ke Syurga Firdaus.

2 comments:

teratakmuslaily said...

pandainya akif... teringat hari tu, si akif dok azan tak sudah sudah dari atas sampai lah ke tangga, then sampailah dah turun bawah... tak kira waktu.. nak kata subuh dah abis dah.. nak kata waktu zuhur lom masuk lagi... bagus la akif nie...

SevenDrops said...

Salam Laily,

Dia tengah dok excited.. Dia dok sebut Ahmad.. Ahmad..