Thursday 24 November 2011

Ada Apa Pada Cita-Cita

Bagi pelajar-pelajar lepasan SPM, dari sekarang dan beberapa bulan ke hadapan ialah waktu untuk mengisi borang permohonan ke universiti. Jika sebelum ini tidak sempat untuk bercita-cita, maka sekarang masa yang WAJIB untuk memikir apakah yang diingini untuk masa hadapan. Adakah anda ingin menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya? Seorang doktor yang berjaya? Seorang ulama yang tersohor? Inilah  masanya untuk memikirkan segala.

Beberapa kali saya pernah bertanya pada anak-anak kecil dan remaja: Apakah cita-cita anda? Kebanyakannya menjawab sambil tersengih-sengih, "Tidak tahu?" Aduhai... barangkali mereka tidak tahu.. cita-cita itu amat perlu. Ia bukan sahaja untuk motivasi diri untuk mendapat kejayaan yang lebih baik, malah pada pendapat saya, ia adalah doa yang tersirat. dan Allah sentiasa mendengar apa yang tersirat itu. Lalu, biarpun usia sudah berensot tua, saya masih lagi bercita-cita! Kadangkala ianya luar biasa, tapi Allah makbulkan jua.

Pada awal tahun ini, saya sudah membisikkan di dalam doa-doa, luahan keinginan pada Allah - pada hajat yang sejuta. Di akhir tahun ini, saya menilai semula ... Ya Allah, banyaknya cita-cita yang Engkau kabulkan:
 - Keinginan untuk ke Greece.
- Keinginan untuk Ke Republic Czec - Prague.
- Keinginan untuk kembali ke London.
- Keinginan untuk memiliki Ipad, Galaxy Tab dan Komputer Netbook.
- Keinginan untuk melihat anak-anak berjaya.
- Keinginan untuk kekal sihat.
- Keinginan untuk mengekalkan kadar penulisan akademik.
- Keinginan untuk menulis buku impian (cita-cita hampir 20 tahun lepas!!!!).

Sudah tentu ada cita-cita yang tidak terkabul:
- Untuk haji - tidak masuk kouta. 
- Untuk geran penyelidikan tambahan yang gagal.
- Untuk naik pangkat yang gagal.
Pun begitu,rahmat Allah tidak datang hanya kerana kita berjaya. Kadang-kala, kegagalan membuka pilihan-pilihan lain yang lebih berharga.

Anak-anak,
Bercita-citalah.... Ia tidak memerlukan ringgit dan sen. Ia cuma sejuta pengharapan yang disertai dengan usaha seadanya. Allah Maha Membantu anda untuk ke arah itu! Percayalah dengan hati yang yakin: Jika Allah inginkan sesuatu, Dia hanya berfirman 'KUN!", maka JADILAH ia biarpun sesuatu itu luar biasa pada pandangan kita dan kadangkala tidak dapat diulas dengan logik akal!







No comments: