Tuesday 30 October 2012

Lebih 24 Jam!

Pada 28.10.2012 yang lepas, kami bertolak dari rumah Tok (Kedah) menuju ke Kelantan untuk menghantar Gem 4. Dari Kelantan, kami menuju ke Shah Alam. Sepanjang perjalanan, kenderaan bergerak sangat perlahan. Hajat untuk bersantai-santai tidak menjadi. Malah terperangkap di dalam kesesakan yang teruk. Bukan tidak pernah bersesak. Tetapi bersesak tanpa lebuh raya menjadi sangat siksa. Keadaannya seperti yang pernah kami alami 20 tahun yang lampau!!!! Tidak ada kawasan rehat yang luas dan bersih menjadikan masjid sebagai sasaran. Kebanyakan masjid pula tidak terurus tandasnya. Aduhai.....

Pertama kali meredah kesesakan sudah terasa peritnya. Bagaimanalah mereka yang bertahun-tahun mengalami perjalanan yang sama. Benarlah kasih sayang yang ada menggunung untuk bertemu keluarga tersayang. Jika tanpa alasan, siapalah yang sanggup mengharungi keadaan sedemikian rupa.

Tidak pasti berapa gunung sumpahan pengguna jalan yang mengharapkan kepada keadaan yang lebih baik. Siapakah yang terkena sumpahan itu? Tidak tahu. Sudah 55 tahun negaraku merdeka, kenapa masih jadi begini??????

Perjalanan pertama dari Shah Alam - ke Perak (ambil Gem 3) - ke Kelantan (ambil Gem 4) - ke Kedah (rumah Tok) = Lebih 19 jam.

Perjalanan kedua dari  Kedah (rumah Tok)  - ke Kelantan (hantar Gem 4) - ke Shah Alam  = Lebih 24 jam! *** Itupun Gem 3 telah dipos bersama Ajun untuk ke Perak. Jika tidak, sudah tentu tidak sempat ke kuliah....

Hari Isnin terpaksa ambil cuti tambahan. Sakit seluruh sendi... hu..hu..hu...

No comments: