Monday 31 December 2012

Kabin oh Kabin

Salah satu keinginan yang terpendam ialah untuk bercuti di kabin. Barangkali pengaruh cerita-cerita pengembaraan Enid Blyton yang mengandungi cerita-cerita bercuti di kabin masih sebati di fikiran. Tambahan pula, beberapa kali berpeluang bercuti begitu terngiang-ngiang di ingatan. Malangnya, ia sukar berulang. Bila? Bagaimana? Tidak tahu. Dan biarlah keinginan itu di situ. Tetapi, Allah makbulkan jua. Ia seperti rezeki jatuh ke riba, tidak disangka-sangka.

Kedudukan apartment yang kami sewa jauh dari Melbourne Airport. Jadual penerbangan pulang ke Malaysia di dinihari memerlukan kami berada di lapangan terbang seawal mungkin. Apatah lagi perlu berdepan dengan pihak imegresen yang teliti dan cerewet. Lalu, kami mencari-cari destinasi baru untuk menginap. Di situlah berpuncanya kami menemui penginapan kabin di Airport Tourist Village. Kabin dua bilik yang sangat comel. Seperti pucuk dicita ulam mendatang. Kamipun berangkat menuju ke tempat berkenaan.


Pada sebelah petang, kami bersiar-siar di kawasan persekitaran. Sempat ke bandar berdekatan. Peluang yang tidak disangka-sangka ini memberi peluang kami menikmati penempatan ekslusif penduduk setempat. Kami bersiar-siar dengan bas dan berjalan-jalan kaki. Menapak ke Aldi yang sangat serupa susun aturnya dengan yang pernah ditemui suatu masa dulu. Akhirnya, kami bertemu dengan kedai kebab. Selamatlah tukang masak pada malam itu.

Keesokannya kami bertolak ke airport dan pulang ke tanahair. Apa perasaan setelah dapat menjejak kaki ke benua terkecil itu? Cukuplah jika hanya sekali. Jika ada anak hendak menyambung pelajaran, hendaknya biarlah bukan di situ. Rata-rata pelajar yang ditemui mengatakan mereka jatuh miskin di bumi itu. Kos hidup yang tinggi membuatkan saya mengerti kenapa rakan-rakan mengeluh tentang kehidupan di sana. Saya masih merindui kehidupan di Nottingham dulu. Ia tidak menyebabkan saya rasa miskin seperti di Melbourne ini.

**** Apa-apapun, Terima kasih Suraya ***** Kami benar-benar menghargainya!

Bolehkah saya lahirkan keinginan satu lagi di sini .....
ISTANBUL.... AKU DATANG......










2 comments:

N N said...

salam Dr.
Puan suraya ni lecturer uitm perak kan?

Anonymous said...

NN,
Ya. Itulah Puan Suraya yang dimaksudkan.

sevendrops