Monday 31 December 2012

Ke Benua Terkecil - Siri 2

Keesokan paginya, kami bergegas bangun untuk menyempurnakan tugasan. Jadual tugasan rasmi dirombak pada saat-saat akhir. Kami cuma mengikut apa yang dijadualkan. Kami bertolak selepas bersarapan berat. Terima kasih Encik Chef. Enaknya rasa bercuti begini. Ibu-ibu relaks. Bapa-bapa, masak. Kalau Mak Mertua ada, mungkin pengsan dibuatnya!

Sebelum bertolak, saya menalipon anak-anak nun jauh di rumah Tok. Sudah tentu kerisauan kami berdua ialah mampukah anak-anak mendirikan solat tanpa menanti suruhan ibu bapa? Tambah-tambah lagi di waktu Subuh. Selalunya waktu itu boleh menaikkan suhu darah. Terutama Gem 5 yang sukar untuk dijagakan. Tapi, sebaik mendengar suara, mereka sudahpun solat semuanya. Siapakah yang mengejutkan mereka? Gem 5! Anak bujang yang tidak disangka-sangka dapat menyempurnakan tugasan itu.  Dan apa kata Gem 7? Katanya, "Mummy and Daddy... be careful ok! Don't forget to solat!". Akhirnya, saya meletakkan talipon dalam sebak. Akukah yang mengingatkan mereka atau merekakah yang mengingatkan aku? MasyaAllah!

Kami memulakan destinasi pertama ke University of Swinburne, bertemu dengan penyelia Suraya di sana, Irene. Berdebar-debar juga untuk ke sesi itu. Akhirnya, bila bertemu, Irene sungguh mesra. Dia seperti sudah kenal lama. Dalam sesi perbincangan tersebut, banyak perkara dibangkitkan. Masing-masing mencari kekuatan untuk menjalinkan kerjasama yang lebih jauh dan lama. Alhamdullillah... Allah telah memudahkan. Mudah-mudahan perkara yang dirancang menjadi kenyataan tidak lama lagi. 

Selepas perbincangan yang panjang, kami diringi Irene menjelajah sekitar universiti tersebut sambil menikmati musim panas yang nyaman. Ketika kaki melangkah... saya masih terasa seperti mimpi. Benarkah aku berada di sini? Allah.. Allah... Allah... NikmatMu yang manakah yang telah aku dustakan???

 Ketika sesi perbincangan, dudukpun tidak sama tinggi
 Berjalanpun tidak sama tinggi
 Tapi kami berhimpun, mencari kekuatan untuk digabungkan
 Selingan...Ada juga yang berposing di sini
Dan di sini


No comments: