Sunday 4 May 2014

Entah Mimpi Apa

Selepas selesai pengajian, hanya sekali saya menghubungi Penyelia PhD (Penyelia kedua) untuk mengucapkan terima kasih di atas segala pertolongan beliau di saat saya susah. Saya hanya mendengar cerita tentang beliau dari jauh. Dia sudah tua.. saya kira dia sudah bersara.  Lagipun, kedudukannya yang berprestij menjadikan saya rasa sangat kerdil untuk berurusan dengannya.

Hari ini, ketika terpandang e-mail beliau, hati saya terus bertanya, atas mimpi apakah dia menghubungi saya. Dia.. Colin Harrison. Dia merupakan bekas presiden "Reading Literacy" untuk UK dan masih menjadi jawatan kuasa International Reading Association (IRA) yang bertanggungjawab mengkaji tentang isu baca. Mereka merentas jalan untuk menerokai keajaiban perilaku 'baca'. Ketika dia mencadangkan saya bersamanya mengkaji tentang baca, beliau sudahpun merentas teori tentang itu sekitar 10 tahun sebelumnya. Dia dan rakan-rakannya banyak mengkaji tentang isu baca. Satu bidang yang tidak pernah terlintas untuk saya mendalaminya biarpun perkataan 'baca' sepatutnya membawa impak yang tinggi untuk seorang Muslim. Bukankah arahan pertama untuk umat Nabi Muhammad SAW ialah Iqra', bacalah!

Kehadiran e-mailnya seperti membuka sketsa silam. Ketika saya berlinangan air mata memikirkan keputusan viva. Beliau pun berlinang air mata juga dan berkali-kali memohon maaf kepada saya kerana mengheret saya bersama dengan kegilaannya mengkaji tentang baca. Ketika menyapu airmata sayapun berkata dengan nada tersekat-sekat.. saya tidak pernah menyesal untuk berkecimpung dalam bidang baca. Kata saya, saya bersyukur kerana diberi kesempatan untuk sama-sama menyelidik dan mencari hikmah di sebalik perkataan baca. Satu perkataan agung dari Allah. Kata saya padanya, perkataan baca pada seorang Muslim sangat berharga. Ia arahan pertama dari Allah.

Jauh di sudut hati, saya masih berharap dapat berdamping dengan mereka lagi untuk menerokai bidang baca. Mudah-mudahan e-mail nya kali ini akan membawa saya ke impian itu.

No comments: