Tuesday 6 May 2014

Kita Diuji

Kita sentiasa akan diuji dengan susah payah dan kesenangan hidup. Itu janji Allah untuk makhlukNya yang berkategori sebagai manusia. Kenapa Allah menguji? Kerana Allah akan memilih siapakah hambanya yang berkualiti. Hadiah bagi manusia yang terpilih ialah syurga yang datang bersama nikmat dan kesenangan untuk selama-lamanya. Jika tidak terpilih? Balasannya ialah neraka. Penuh azab dan sengsara.

Maka setiap saat kita sedang diuji. Tiada ramalan soalan untuk dicuba-cuba. Tiada cubaan kali kedua. Ia seperti redah dan lalu.

Semalam kita diuji. Hari ini kita sedang diuji. Esok juga begitu. Ia datang bertalu-talu. Tepis pun datang. Elak pun, ia datang juga. Berlaripun akan dikejar.

Ujian datang dari pelbagai sudut. Jenisnya beraneka. Ada kala ujiannya berantai-rantai. Lalu, terkenang kepada Mak yang sedang diuji. Mak seorang yang berdikari. Tua dan separa buta tidak menganjakkan tekad beliau untuk hidup sendiri di rumahnya. Kini, sudah lebih 7 bulan Mak tidak mampu berdiri apatah lagi untuk berjalan-jalan. Ia bukan hanya ujian untuk Mak. Ia dugaan untuk semua anak,cucu dan cicitnya. Mampukah kita meredah bersamanya dan redha.

Ujian boleh datang sekecil-kecilnya seperti digigit oleh seekor semut. Ujian juga boleh berbentuk dengan wang ringgit yang berbakul. Ujian mungkin datang dengan kesempitan hidup. Ujian pula mungkin berbentuk rasa ... rasa marah.. geram ... gembira....

Ya.. kita diuji. Untuk dulu, kini sehingga hayat masih ada. Dan Allah sedang memilih yang manakah antara hambanya yang berkualiti. Bagaimana untuk menjadi hamba yang berkualiti. Tanyalah Ustaz!

2 comments:

Anonymous said...

Sungguh....speechless membaca catatan ini, menelan ujian dengan berbagai ragam...mudah mudahan dikira sebagai pahala juga....

Mak....ambillah peluang selagi ada....sudah tiada hanya tinggal doa dan air mata....

Peluang ini tidak datang dua kali dalam hidup ini....

Sayang selalu

Farah Sharif

Anonymous said...

Thanks Farah....

Sevendrops