Sunday 11 May 2014

Patuh Syariah

Sejak kebelakangan ini isu patuh syariah tidak lagi janggal untuk disebut-sebut. Apa itu patuh syariah? Patuh syariah bererti kita menjalankan sesuatu perkara berlandas hukum Allah. Jika beberapa dekad dulu, kebanyakan kita yang beragama Islam memikirkan untuk menjadi Muslim hanya perlu lakukan sembahyang, puasa dan zakat. Itupun belum sempurna. ada yang tidak sembahyang tetapi puasa berhabis-habisan. Ada yang sembahyang dan puasa, zakat pula diabaikan. Kemudian, kita menjadi prihatin dan patuh syariah di dalam bab aurat pula. Kita akur bahawa cara berpakaian juga boleh mengumpulkan dosa dan pahala. Bertutup tapi ketat dan sendat tidak dikira. Jarangpun, berdosa juga! 

Lama-lama, kita melangkah lebih jauh iaitu membincangkan tentang urusan duit ringgit pula yang perlu patuh syariah. Maka muncullah perbankan Islam. Kini, berurus niaga secara Islam tidak lagi janggal. Jika dulu perlu pergi ke Bank Islam sahaja. Hari ini, boleh pergi pada kebanyakan bank kerana bank lain juga menawarkan perkhidmatan perbankan yang patuh syariah.

Orang kita rajin juga bergolok gadai ketika kesempitan wang. Maka,  ada pihak yang terlibat mengkaji bagaimana untuk melaksanakannya secara patuh syariah. Lalu, lahirkan perkataan ar-Rahnu.. pajak gadai secara Islam. Kemudian, pihak yang terlibat pula memikirkan bagaimana untuk membuat pelaburan menurut landasan Islam. Maka akhirnya kita boleh melihat papan tanda iklan yang mengiklankan pelaburan secara patuh syariah. Kenapa perlu sangat patuh syariah? Kerana ia melibatkan isu wang. Takut terjebak dengan riba. Dosa riba adalah dosa besar yang berjangkit dan berantai. Semua yang terlibat dalam urusan itu terpalit sama dosanya. Yang meminjam, yang menaip borang pinjaman, yang mengurus pinjaman, yang menandatangai sebagai saksi, yang menghantar borang dari satu jabatan ke satu jabatan... semua terlibat sama. Tidak kira pangkat dan gaji. Berapa ramai yang tidak mendapatpun wang pinjaman itu, tapi perlu menanggung dosa yang besar kerana alasan kerja.

Maka umat Islam di negara kita melangkah tapak demi tapak untuk menyempurnakan Islam sebagai satu kepercayaan dan cara hidup yang menyeluruh. Ke arah Islam 100%. Kerana di sisi Allah, hanya Islam 100% sahaja yang diterima. Memiliki Islam 99.999999 % pun belum menjadi Islam yang sempurna. Malah memungkinkan keislaman kita runtuh semuanya. Sekali memeluk Islam, wajib Islam selamanya. Runtuh bererti sudah terpisah dari agama. Azab neraka akan menantinya.

Hari ini, masyarakat kita sibuk pula berbincang tentang undang-undang Islam. Undang-undang tentang nikah kahwin sudah lama terpakai. Undang-undang jenayah yang tidak digunapakai lagi iaitu disebut hudud. Ramai yang menyokong untuk melaksanakannya. Ramai juga yang membantah. Ketika Karpal masih hidup, dia dijadikan sasaran sebagai pembangkang tegar untuk melaksanakan hukum Hudud. Hari ini DAP dan MCA pula yang sangat rancak membantah. Salahkah mereka membantah? Tidak salah. Jika mereka benar-benar faham tentang hudud, mungkin mereka akan tersipu-sipu malu. Sibuk-sibuk membantah sesuatu yang tidak ada kena mengena dengan urusan hidup dan agama mereka. Yang salahnya ialah jika seorang Muslim yang membantah! Seorang Muslim yang membantah bererti dia tidak patuh kepada undang-undang Allah. Lalu Muslimkah kita lagi kerana bantahan itu? Mohon disimpangkan Allah dari bala tidak mengakui undang-undang Allah. Kenapa perlu takut kepada hudud? Hudud hanya menghukum orang-orang yang bersalah. Tidak nampakkah jenayah yang ada di depan mata? Sangat banyak dan menakutkan! Jika tidak bersalah kenapa perlu takut? Takut atau tidak bukan soalnya. Soalnya, hukum Allah perlu tertegak. Jika tidak, kita hamba siapa?

Barangkali kita perlu menghitung semula keislaman kita. Apakah ertinya saya menganut Islam? Bacalah bukunya oleh saudara Fathi Yakan.  Hukum Allah jangan dibuat main-main. Allah hanya menerima Islam yang 100%. Bukan Islam yang ikut suka hati. Mudahan-mudahan kita memiliki Islam 100% dan hidup dan mati dalam keadaan patuh syariah. Amin.

No comments: