Tuesday 26 May 2015

'Midnight'

'Midnight' tidak ada kena mengena dengan kisah larut malam. Ia cuma satu nama yang Gem 7 berikan pada seekor anak kucing yang daif.

Pada 4/5/2015 yang lalu, ketika sudah mahu pulang dari pasar, saya ternampak seekor anak kucing hitam yang seperti kehilangan ibu. Rasa simpati timbul lalu terus membawa ke kereta. Sesampai di kereta, rasa berbelah bagi. Mampukah membela seekor anak kucing di taman perumahan? Sewaktu kecil dulu, saya memiliki 12 ekor kucing. Satu keturunan. Ada ibu, bapa, abang dan adik kucing. Membela kucing di kampung tidak susah. Hanya perlu beri makan nasi berlauk. Pada waktu malam, mereka akan berkeliaran. Bebas membuang najis di mana-mana. Kini, setelah hampir 35 tahun tidak membela kucing, mampukah? Saya berkira-kira untuk meletakkan semula. Tapi, ia asyik mengekori saya semula. Lalu, kata Gem 1, ambillah. Kesian sekali jika dilihat keadaan fizikalnya. Ia tidak comel. Kurus. Warnanya hitam pekat. Jika diletak di atas plastik sampah hitam, warna anak kucing itu lebih hitam!

Lalu, bermulalah pengembaraan membela kucing yang sakit dan comot. Beberapa kali ada terlintas untuk membawanya semula ke pasar. Malas untuk melayan kerenahnya. Cuma, apabila dipandang... matanya sayu.. tubuhnya yang selalu menggigil... batuk.. sakit mata... ada kurap... alahai... tidak sampai hati. 

Ini lah 'Midnight'. Ahli terbaru yang menghuni teratak kami.

No comments: