Monday 19 May 2014

Peristiwa Kilometer 306.5 di Lebuhraya Utara Selatan

Pada lewat petang Ahad yang lepas, kami memulakan perjalanan ke Tronoh, Perak. Terpaksa bertolak agak lewat selepas perlu bekerja pada hari Ahad. Itupun, terpaksa meninggalkan kerja lebih awal kerana memikirkan perjalanan pergi dan pulang akan mengambil masa sekitar 8 jam. Pergi 3 jam. Sampai, berhenti makan dan sembahyang ... sekitar 2 jam dan balik semula sekitar 3 jam. Kami bertolak ketika jam menunjukkan lebih dari pukul 5. Hujan renyai-renyai. Trafik agak lancar menghala ke Utara walaupun kenderaan tidak putus-putus menuju ke Selatan. Seperti panorama cuti sekolah. 

Tiba di Kilometer 306.5, kenderaan kami mengeluarkan sedikit bunyi. Tidakpun sempat selesai bertanya kenapa kenderaan mengeluarkan bunyi berdecit-decit, Gem 1 mengarahkan kenderaan berhenti di lorong kecemasan. Lebuhraya gelap, hari hampir Maghrib, kenderaan yang melintasi semua laju-laju dan hujan renyai-renyai. Kali pertama keluar kenderaan, berdiri di lebuhraya sambil menunggu kereta Peronda lebuhraya untuk sampai. Untung Gem 3 ada Internet. Boleh Google Plus untuk membuat laporan. Kalau tidak, mesti terkial-kial. Nombor kecemasan tidak ada dalam simpanan. Tunggu kereta Peronda agak lama. Katanya sekitar 20 minit. Yang datang awal, tonto! Nasib baik sabar tunggu Plus. Bila kereta peronda datang, mereka cakap janganlah hendaknya kena tunda. Kereta tunda merekapun masuk workshop! Keretapun, bila dicuba hidupkan semula, dapat berjalan seperti biasa. Tapi, kami minta juga kereta Peronda mengiringi sehingga ke Tol keluar, takut kalau-kalau kereta berhenti semula. Alhamdullillah, ia tidak apa-apa lagi.

Pengalaman tersadai di lebuhraya ketika Maghrib, gelap, sejuk dan hujan renyai-renyai... huh! Bila pulang... Google... mendiang Karpal kemalangan di Kilometer 301! Sila berhati-hati ketika di lebuhraya.. apapun boleh terjadi pada bila-bila masa.

2 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah..kak selamat...seram dengar....nasib tak jumpa dia..ha..ha...

Farah Sharif

SevenDrops said...

Terima kasih Farah... yang penting kena simpan nombor-nombor kecemasan kat lebuh raya!


K.Nas